'Welkom123' is geen sterk wachtwoord!

Wachtwoorden vormen een belangrijk aspect van de informatiebeveiliging van de UM. Met sterke wachtwoorden kunnen onbevoegden minder makkelijk toegang krijgen tot jouw informatie en de informatie van de UM. De UM hanteert een beleid waarin alle studenten en medewerkers sterke wachtwoorden gebruiken en hun wachtwoord jaarlijks wijzigen. Wijzig je wachtwoord tijdig en zorg dat jouw informatie optimaal beveiligd is!

Een sterk UM-wachtwoord* moet aan de volgende eisen voldoen:

  • Minimale lengte 15 karakters

  • Wachtwoord mag niet (een gedeelte van) je gebruikersnaam bevatten

  • Wachtwoord moet anders zijn dan, en zal bij voorkeur niet lijken op, de afgelopen 5 wachtwoorden (b.v. "Jij bent voor mij nummer 1!” vervangen door  “Jij bent voor mij nummer 2!”)

  • Wachtwoord moet drie van de onderstaande criteria bevatten:

  1. Minimaal 1 hoofdletter
  2. Minimaal 1 kleine letter
  3. Minimaal 1 nummer
  4. ​Minimaal 1 speciaal karakter (het is toegestaan om spaties te gebruiken tussen de woorden, maar deze tellen niet mee als speciaal karakter)

Hoe kies je een sterk wachtwoord?

Een sterk wachtwoord hoeft niet moeilijk te zijn. Gebruik een gezegde, zin uit een liedje of bijvoorbeeld 3 woorden die voor jou betekenisvol zijn. Dan is een wachtwoord al snel moeilijk te raden of te kraken. Als algemene regel geldt dat langere wachtwoorden veiliger zijn dan kortere wachtwoorden. Dit geldt ook als het kortere wachtwoord een willekeurige tekenset bevat (bijvoorbeeld “@92849#SDF,kjo94”).

Voorbeelden van sterke wachtwoorden zijn: “Free.as.1.bird!” (4 van de 4 criteria), “Let her into your heart.” (3 van de 4 criteria) en “Pear,Speakerbos,Sunny” (3 van de 4 criteria).

Wachtwoord wijzigen en je account beheren

Een geldig UM user account is vereist om in te kunnen loggen op MyUM (het intranet van Maastricht University) en diverse andere UM IT diensten. Mocht je het wachtwoord van jouw UM user account niet meer weten, neem dan contact op met de aan jou gebruikersgroep (studenten, medewerkers, alumni) toegewezen ondersteuners. Bekijk hier ook het stappenplan voor het wijzigen van je wachtwoord.

Studenten & medewerkers
Je kunt het beste gebruik maken van MyAccount.

Medewerkers
Indien je een alternatief e-mailadres hebt geregistreerd in MyAccount, dan kunt je deze gebruiken voor het opvragen van een wachtwoord reset link via MyAccount. Indien je nog geen alternatief e-mailadres geregistreerd hebt, dan kunt je dit hier ook registreren.

Alumni
Indien je je gebruikersnaam (student/alumni ID nummer) bent vergeten, kun je contact opnemen met het Alumni Office. Indien je je wachtwoord bent vergeten, kun je via MyAccount een nieuw wachtwoord opvragen.

Instructies voor op je werkplek

Medewerkers op VDI en studenten op Student Desktop Anywhere:

  1. Log in op VDI/SDA.
  2. Wijzig je wachtwoord via MyAccount.
  3. Log uit op VDI/SDA.
  4. Wacht 5 minuten.
  5. Log in op VDI/SDA met je nieuwe wachtwoord.

Medewerkers met VPN en UM-PC of -laptop (Windows):

  1. Login op je laptop of computer.
  2. Start VPN en login.
  3. Wijzig je wachtwoord via MyAccount.
  4. Verbreek de VPN verbinding en meld je opnieuw aan met het nieuwe wachtwoord.
  5. Druk op CTRL + ALT + DEL op je toetsenbord en klik op “LOCK”.
  6. Het login scherm verschijnt nu. Druk op een willekeurige toets om de inlogvelden weer te geven.
  7. Log in met je nieuwe wachtwoord.

Medewerkers met een Apple Mac en/of een privé pc:

  1. Wijzig je wachtwoord via MyAccount.
  2. Log in op de UM diensten met je nieuwe wachtwoord.

Tip: Vergeet na het wijzigen van je wachtwoord op je laptop of computer niet om het wachtwoord ook aan te passen op je mobiele devices. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eduroam/UMnet en e-mail clients. In de meeste gevallen wordt er meteen om het nieuwe wachtwoord gevraagd, maar indien nodig kun je de dienst opnieuw instellen. Handleidingen hiervoor kun je vinden door de zoekterm “handleidingen” in de zoekbalk in te vullen.

Vragen of hulp nodig?

Na het volgen van deze stappen, kun je snel je nieuwe wachtwoord gebruiken op jouw laptop of computer. Voor verdere ondersteuning kunnen AthenaDesktop gebruikers contact opnemen met de ICTS Servicedesk en gebruikers zonder AthenaDesktop met hun lokale ondersteuner.