Recognition & Rewards

Maastricht Young Academy (MYA) heeft actief geadviseerd over het beleid van Recognition & Rewards (R&R) van de Universiteit Maastricht (UM). Daarnaast waren we speerpunt in de discussie over academisch burgerschap. We namen deel aan verschillende taskforces en werkgroepen om ervoor te zorgen dat het perspectief van junior academici werd gehoord. We blijven deelnemen aan de implementatie en monitoring. Op deze pagina vind je een archief van onze documenten over dit onderwerp en een samenvatting van het publieke debat dat we organiseerden.  

We kunnen niet wachten om te ervaren welke positieve impact het R&R-beleid kan hebben op onze universiteit, maar we verwachten ook uitdagingen. Wil je je mening of verhaal delen? We horen graag van je.   

We houden momenteel een enquête om de ervaringen met R&R te verzamelen van collega's die een jaarlijkse beoordeling, evaluatie of promotie hebben ondergaan op basis van de principes voor Erkenning en Beloning. Alle gedeelde informatie is strikt vertrouwelijk en de resultaten van de enquête worden alleen gerapporteerd op een hoger aggregaatniveau.  

Link naar de enquête : https://bit.ly/MYA-RR

mya

Open brief over “Iedereen Professor”

MYA is van mening dat het reserveren van de titel “Professor” voor alleen diegenen in de laatste fasen van hun carrière en het niet toestaan dat deze gebruikt wordt door Assistent of Associate Professors misplaatst is in de internationale academische wereld en weinig positiefs dient. Lees onze open brief over het onderwerp hier.  Lees onze open brief over dit onderwerp. 

Doe mee aan de beweging naar een nieuw academisch burgerschap

MYA heeft samengewerkt met het senior management van onze universiteit om meer nadruk te leggen op academisch burgerschap. Onderdeel van dit gesprek is de noodzaak om de leiderschapstraining aan onze universiteit zo snel mogelijk aan te passen aan deze nieuwe perspectieven op academisch burgerschap. Klik hier om de oproep te lezen om mee te doen aan de beweging naar een nieuw academisch burgerschap.  Klik hier om de oproep te lezen om mee te doen aan de beweging naar een nieuw academisch burgerschap.

Samenvatting van het debat over R&R

Op 14 januari 2022 organiseerde MYA een debat over R&R tussen twee ondertekenaars van brieven voor en tegen dit nieuwe beleid. Prof. Hanneke Hulst (Universiteit Leiden) en Prof. Floris de Lange (Radboud Universiteit) hielpen ons om in het relevante onderwerp van de R&R revolutie te duiken.    

Het debat richtte zich vooral op de kwesties van de huidige vormen van evaluatie in onderzoek, maar ook de evaluatie van onderwijs, leiderschap en impact kwam aan bod.   

Prof. Hanneke Hulst verklaarde:  

  • Dat R&R evolueert.  

     

  • Omdat we ons momenteel in een periode van verandering bevinden, moeten we oefenen, leren van fouten uit het verleden en rijkere definitiekwaliteiten dan kwantificeerbare metriek opnemen in onze pogingen om een adequater systeem te ontwikkelen.   

     

  • Ze benadrukte dat R&R erop gericht is mensen passende beslissingen te laten nemen en het potentieel van hun onderzoek en werk te vergroten door excellente academici in alle velden en disciplines te belonen.   

Prof. Floris de Lange stelde:  

  • Het belangrijkste probleem bij R&R ligt in de wetenschappelijke indicatoren die het moeilijk maken om mensen met verschillende doelen of vaardigheden te evalueren en te vergelijken.  

     

  • Door het belang van het evalueren van onderzoekspotentieel te benadrukken, benadrukt hij dat er nieuwe, efficiëntere evaluatiemethoden moeten worden ontwikkeld.   

     

  • Mensen met verschillende soorten expertise zijn nodig en moeten gehoord worden, aangezien variëteit een centrale rol speelt. Bij het gebruik van meetmethoden is er echter weinig ruimte voor diversiteit.   

     

  • We hebben objectievere criteria nodig zodat iedereen deel kan uitmaken van het gesprek en zijn eigen weg kan kiezen.  

     

Al met al is er dringend behoefte aan metingen die alle vaardigheden en het potentieel van academici waarderen. Alleen als we efficiënte indicatoren integreren, kunnen we een eerlijk erkennings- en beloningsprogramma opbouwen en alle academici gelijkwaardige kansen bieden. 

Position paper over Recognition & Rewards

Bij MYA nemen we actief deel aan de discussie over het R&R-beleid. Dit is een initiatief dat breed gedragen wordt. Om onze steun uit te spreken, maar ook om kritische reflecties te bieden ter ondersteuning van verdere ontwikkeling, heeft de MYA in oktober 2021 een position paper gepubliceerd. In de paper geven we inzichten vanuit het perspectief van de jonge academicus en bieden we essentiële vragen die volgens ons onderdeel zouden moeten zijn van de discussie. 

Klik hier om het position paper te openen.