Students going the extra mile

INKOM: de beste start van je studentenleven!

Bijna 3.000 kersverse studenten krijgen van 21-25 augustus de kans om alvast te wennen aan hun nieuwe leven tijdens de INKOM, de algemene introductieweek van Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. De organisatie is in handen van de Werkgroep INKOM (WGI): vijf enthousiaste studenten die een jaar lang stoppen met hun studie en zich fulltime inzetten om de introductieweek tot een succes te maken.

“We horen nogal eens ‘ik ken de stad al en hoef daarom niet mee te doen’. Zo jammer! Tijdens de INKOM leer je Maastricht als studentenstad kennen. En dat is toch echt heel anders. Deze week is je ‘sociale start’ en heb je nodig om goed te kunnen beginnen aan je studentenleven.”

Bekijk de aftermovie van INKOM 2016, een tijdje geleden maar nog steeds relevant.

Introductiegroepen
Elke student wordt ingedeeld in een introductiegroep. “Bij de samenstelling van deze groepjes houden we rekening met een goede mix van nationaal/internationaal, man/vrouw, boven en onder de 18. Ook zit er in elke groep een aantal studenten van dezelfde faculteit. Indeling vindt ook plaats op basis van voorkeur. Studenten kunnen bij de inschrijving vermelden waar ze behoefte aan hebben: aan informatie, sociale contacten of wil je vooral feesten? En wij proberen hier bij het samenstellen van de groepen zoveel mogelijk rekening mee te houden, zodat de verwachtingen binnen de mentorgroep een beetje hetzelfde zijn.”

Loungehoek
Het programma van de INKOM 2017 is op een paar punten veranderd ten opzichte van 2016. Sean: “De jaarlijkse informatiemarkt hebben we verplaatst van de woensdag naar de maandag. Onder de noemer ‘Welcome to Maastricht’ zijn allerlei organisaties, van kamerbureaus tot politieke partijen en culturele instellingen, daar aanwezig. Voor het eerst hebben we een loungehoek ingericht en kun je er lunchen en chillen. Op woensdag organiseren we, samen met studentenvereniging Amphytrion, een ‘Picnic @ the Park’. Deelnemers krijgen een gratis lunch en kunnen even relaxen na de eerste drukke dagen.”

De rest van het programma bestaat onder meer uit een sportdag, een cultureel festival, een film en elke avond feesten, waaronder twee grote parties in het MECC. Een deel van de activiteiten, te weten het openingsfeest op maandagavond op de Markt, het festival op dinsdagmiddag in het Stadspark en het Cultifest bij het Bonnefantenmuseum op woensdagavond, is ook voor niet-studenten toegankelijk. Sean: “Dagelijks zijn er 3 à 4 evenementen. Als deelnemer aan de INKOM mag je overal aan meedoen, maar we verplichten je tot niks."

INKOM Cantus

De grootste cantus ter wereld
De jaarlijkse cantus, die op de donderdagavond plaatsvindt, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste van de wereld. “We lazen dat in Duitsland de grootste cantus ter wereld werd georganiseerd met 4.000 studenten, maar wij gaan hier, met onze 7.000 studenten, mooi over heen! Dit is een echte experience! Hier moet je gewoon bij zijn. Je ziet mensen binnenkomen en denken, ‘wat gebeurt hier…’ De sfeer is heel gemoedelijk. Het is heel gezellig en leuk om met zoveel mensen liederen te zingen, terwijl er wordt gedanst en gesprongen… Iedereen is happy! Het is een uniek evenement."

Alcoholbeleid
Om ervoor te zorgen dat de introductieweek voor iedereen – deelnemers, organisatoren en inwoners van Maastricht – zo goed mogelijk verloopt, zijn er duidelijke afspraken gemaakt. “We hebben overleg met de brandweer, politie en Team Handhaving van de gemeente”, zegt Sean. “Natuurlijk wordt er door de deelnemers wat gedronken, maar we hanteren een alcoholbeleid dat goed werkt. Mentoren worden goed geïnstrueerd en bij de registratie en we doen niet aan happy hours, schenken we geen sterke drank en maken we bier niet goedkoper dan frisdrank. En er is een zero tolerance-beleid voor alcohol onder de 18. Iedereen krijgt een polsbandje, dat aangeeft of je wel of geen alcohol mag drinken. Ga je tijdens een activiteit van de INKOM in de fout, dan word je onherroepelijk eruit gezet.”

Sean verheugt zich op de komende INKOM. “Uiteindelijk hopen we dat de groepen na de INKOM bij elkaar blijven en vrienden voor het leven worden”, lacht de voorzitter. “Maar ook als dat niet gebeurt, is de introductieweek absoluut de moeite waard. Na afloop ken je de weg in Maastricht, weet je hoe je studietijd eruit gaat zien en heb je een inkijk in het gekregen in het Maastrichtse studentenleven."

Door: Meyke Houben en Joyce Larue