Systematisch onderzoek fossiel leven Maastrichtien

Studenten aan de slag in ENCI-groeve

Bewegende oranje stippen op een gele achtergrond zijn het eerste teken dat er iets bijzonders gebeurt in de wereldwijd beroemde kalksteengroeve in de Maastrichtse Sint-Pietersberg. Dichterbij zie je dat het om mensen gaat gekleed in oranje hesjes. Het zijn studenten van het Maastricht Science Programme en hun begeleiders. Samen werken ze aan de eerste systematische opgraving die de Universiteit Maastricht in de groeve uitvoert.

Al eeuwen staat Maastricht bekend om zijn fossielrijke ondergrond. De eerste mosasaurus kwam in Maastricht uit de grond en dat bezorgt de stad tot op de dag van vandaag bekendheid. Een heel geologisch tijdperk is naar Maastricht genoemd; het Maastrichtien dat zich afspeelde tussen 72 en 66 miljoen jaar geleden.

“Tot een paar jaar geleden werd dagelijks mergel gewonnen in de groeve, waardoor onderzoek nauwelijks mogelijk was. Alles gebeurde ad hoc, zodra er toevallig iets heel bijzonders aan het licht kwam, zoals een mosasaurus. Nu kunnen we als universiteit voor het eerst systematisch onderzoek doen”, zegt Leon Claessens, hoogleraar paleontologie bij de Faculty of Science and Engineering.

Tekst gaat verder onder de foto's.

Zijn collega, bioloog George Mesher van het Maastricht Science Programme, voegt eraan toe: “We betrekken studenten bij de opgraving zodat ze kunnen leren hoe systematisch veldonderzoek in zijn werk gaat. We willen elke zomer een opgraving organiseren en hopen dat de studenten die nu hun eerste ervaring opdoen hun ervaring als paleontoloog volgend jaar willen delen met de nieuwe studenten.”

Aan het enthousiasme van de huidige groep is te zien dat Mesher zich geen zorgen hoeft te maken over deelname volgend jaar. Gewapend met gereedschappen, van pikhouweel tot pincet, en ondanks de hitte zijn ze druk aan het werk, op zoek naar de geheimen van de Sint-Pietersberg en, wie weet, een stukje van een nieuwe mosasaurus.

Tekst: Patrick Marx