Van de (Eu)regio, voor de (Eu)regio

Serve the City verbindt Maastricht

Beverlianne Green verhuisde van Anchorage, Alaska naar Maastricht om de masteropleiding Contemporary Literature and Arts: Cultural Interventions and Social Justice te volgen. Het wonen en studeren in Maastricht was even wennen. In je eentje verhuizen naar een nieuw land met een andere cultuur en taal en zonder supportnetwerk is natuurlijk niet niks. Beverlianne wist na haar aankomst in Maastricht daarom al snel dat ze betrokken wilde raken bij de lokale gemeenschap.

Leven in een bubbel

“Toen ik in Maastricht kwam wonen, merkte ik dat ik in een universitaire bubbel terechtkwam. Via verschillende activiteiten ontmoette ik snel andere internationale studenten, maar ik wilde mijn ervaring in Maastricht niet beperken tot dit relatief kleine groepje. Ik wilde me breder oriënteren en verbinding zoeken met de stad en haar inwoners.”

Na wat onderzoek te hebben gedaan, ontdekte Beverlianne het Personal & Professional Development Portal van de Universiteit Maastricht. Via dit portaal vond ze Serve the City, een organisatie die haar direct aansprak. Bij Serve the City staat het verbinden van mensen centraal. Mensen die het moeilijk hebben, kunnen rekenen op de vrijwilligers van Serve the City. Grote projecten of kleine gebaren, vrijwel niks is te gek.

Tekst gaat verder onder de foto.

2. Serve the City © Joris Hilterman

Verschillende projecten en activiteiten

Zo heeft Beverlianne samen met een groepje andere vrijwilligers een inwoner van Maastricht geholpen bij het leggen van een nieuwe vloer. Serve the City bracht de vrijwilligers in contact met een team professionals, en samen hebben ze de klus geklaard. "Speciale skills zijn niet nodig; met de hulp van betrokken vakmensen komen wij als vrijwilligers al een heel eind. We werken echt als een team.”

Naast kleinere klussen worden er ook grote projecten georganiseerd. Zo brengen de vrijwilligers eens in de zoveel tijd een bezoek aan het asielzoekerscentrum en organiseren ze bijvoorbeeld een beauty-dag. "Tijdens zo’n dag verzorgen we activiteiten voor de kinderen, terwijl de vrouwen kunnen genieten van gezichtsbehandelingen of hun nagels kunnen laten lakken. Respect en openheid zijn hierbij heel belangrijk." Natuurlijk worden ook de diverse Maastrichtse wijken niet vergeten. “Regelmatig houden we opruimacties. Tijdens zulke dagen ruimen we samen met locals afval op en planten we nieuwe plantjes."

Het NOAH vriendschapsplatform

De inspanningen van Serve the City zijn nodig, vindt Beverlianne. "In Maastricht heerst veel eenzaamheid onder zowel internationals als locals.” Daarom heeft Serve the City naast alle vrijwilligersacties ook het NOAH-platform opgezet, een vriendschapsplatform waar je nieuwe mensen kunt leren kennen. "We organiseren community etentjes en andere groepsactiviteiten waar internationals en locals op een informele manier samenkomen."

Tekst gaat verder onder de foto.

In Maastricht heerst veel eenzaamheid onder zowel internationals als locals.
Beverlianne Green
3. Serve the City © Joris Hilterman

Verbreed je horizon

Beverlianne haalt veel voldoening uit haar vrijwilligerswerk. "Ik vind het geweldig om een rol te spelen in onze projecten en met verschillende mensen samen te werken. Op deze manier heb ik zoveel nieuwe mensen ontmoet. Ik heb van iedereen enorm veel geleerd en heb ervaringen opgedaan die ik anders nooit zou hebben meegemaakt. Het is een fantastische kans om in contact te komen met een diverse groep mensen."

Beverlianne moedigt anderen daarom aan om ook kennis te maken met Serve the City. “Of je nou vrijwilliger wilt worden of een keer naar een activiteit wilt komen, twijfel vooral niet. Het maakt niet uit of je uit Maastricht komt of nieuw bent in de stad. Iedereen is welkom en alles is geheel vrijblijvend.”

Tekst: Sanne Handels
Foto's: Joris Hilterman