Spin off eerste jaar UM Master Yourself

Samantha vond een ING-stage

Hoe bereid je je voor op een leven na de universiteit? Het ‘werkende bestaan’? Onder meer door workshops bij bedrijven in de regio te volgen van het UM-programma Master Yourself. En hoewel het doel vooral persoonlijke ontwikkeling is, rolt er soms ook een stageplek uit voort. Of een baan. Samantha ten Holt (masterstudent Marketing Finance en Sustainable Finance) vertelt erover.

Hoe het allemaal begon voor Samantha
“Ik volgde in 2017 drie workshops van Master Yourself, waaronder één bij ING in Roermond. Het onderwerp sprak me aan en ik had in mijn achterhoofd al het idee bij die bank stage te willen lopen. Mijn vader werkte er ook, dus ik groeide er op Curaçao min of meer mee op.”

Samantha ten Holt

Hoe je aan een stageplek bij ING komt
“De workshop was uitdagend en interactief, over hoe een bank zich aanpast aan deze tijd. Ik sprak er ook met een relatiemanager en linkte daarna met hem op LinkedIn. Zodoende zag hij even later in mijn profiel staan dat ik een stage zocht in de richting sustainable finance. Ze hadden twee plekken waaruit ik kon kiezen: een Engelstalige plek met een focus op marketing en duurzaamheid en een Nederlandstalige over finance en duurzaamheid. Werken in het Nederlands en finance ontbraken nog op mijn CV, dus daar koos ik voor. Ik zocht een kamer in Amsterdam en vertrok voor drie maanden naar zuidoost Amsterdam/ Amsterdam Arena.”

Waarom een tussenjaar echt een aanrader is
“Als ik ergens blij van word, is het buiten mijn comfortzone treden. Dat deed ik ook toen ik zes jaar geleden alleen naar Maastricht kwam vanuit Curaçao voor de bachelor International Business. Als ik daarna niet een tussenjaar had genomen, had ik een master in de richting finance nooit aangedurfd, laat staan twee. Ik ontdekte dat ik dat prima aankon. In dat tussenjaar deed ik onder meer een stage in het Vietnamese Ho Chi Minh City, waar ik iedere avond salsa danste. Salsa herontdekte ik ook in dat tussenjaar, want tijdens mijn bachelor had ik vreselijk hard gewerkt en misschien iets te weinig tijd voor leuke dingen gemaakt.”

Wat Samantha precies deed bij ING
“Ik werkte bij ING in een klein team, het Structured Finance Department. Ze houden zich bezig met de financiering van duurzame projecten, zoals windmolens en zonnepanelen. Dat vergt een andere constructie dan zomaar een lening. Er komen bijvoorbeeld ook veel juridische zaken bij kijken, dat had ik in mijn opleiding niet gehad. De begeleiding was super. Ik leerde hoe divers de praktijk is.”

Wat ze nu doet
“Na drie maanden in Amsterdam ging ik weer terug naar Maastricht om onderwijs te volgen en ik schrijf nu mijn scriptie, in samenwerking met het team uit Amsterdam. Mijn scriptie draait om de vraag hoe je Nederlandse bedrijven kunt motiveren om zonnepanelen op hun dak te zetten. Ik studeer er in de zomer mee af voor mijn beide masters: Marketing Finance en Sustainable Finance.”

En wat ze daarna wil gaan doen
“Ik hou ervan mezelf uit te dagen. Dingen te doen waarvan ik eerst denk: ik ben gek dat ik dit doe en uiteindelijk te voelen: dit is geweldig. Liefst woon ik ook langer op een plek met een andere cultuur. Van elk land kun je iets leren en dat zie je pas als je er langer woont. Daar heb ik zin in.”

Tot slot: het motto van Samantha
“Als je hard wilt werken, kan alles.”

Over twee weken kun je hier het verhaal lezen van Maxime Heyndrickx (masterstudent Public Policy & Human Development) over het aanbod dat hij van Medtronic kreeg, nadat hij er meedeed aan een Master Yourself workshop.

Lees ook het vorige verhaal over Master Yourself op de UM-website.

Femke Kools