Prof. Ferdinand Grapperhaus nieuwe Minister van Justitie en Veiligheid

Prof. Grapperhaus, Hoogleraar (Europees) Arbeidsrecht aan de UM Faculteit der Rechtsgeleerdheid, wordt de nieuwe Minister van Justitie en Veiligheid in het kabinet Rutte III.

Prof. ferdinand Grapperhaus

Grapperhaus (1959) studeerde rechten in Amsterdam en promoveerde daar in 1995. Sinds 2005 is hij hoogleraar in Maastricht. Studenten in Maastricht hebben veel kunnen opsteken van de vele praktijkvoorbeelden die Grapperhaus ontleende aan zijn werk als advocaat en bestuursvoorzitter bij Allen & Overy in Amsterdam. Studenten hingen aan zijn lippen, niet alleen door de aansprekende praktijkvoorbeelden op het gebied van (Europees) arbeidsrecht maar zeker ook vanwege zijn groot gevoel voor humor. Grapperhaus was bovendien 10 jaar lang (tot 2014) kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER).

Zijn onderzoeksgebied ligt op het terrein van het arbeidsrecht en het Europese arbeidsrecht. De laatste jaren schreef hij twee boeken waarin hij zijn grote schat aan ervaringen heeft vastgelegd:

Het eerste boek heet ‘Terug de polder in’ (2013), en het tweede ‘Rafels aan de Rechtstaat’ dat dit jaar verscheen (2017).

Prof. Hildegard Schneider, decaan van de rechtenfaculteit: "Hoewel zijn aanstelling bij onze faculteit eindigt met dit ministerschap, wat natuurlijk jammer is, zijn wij trots op deze mooie benoeming en wensen hem heel veel succes."