Maastrichtse professor op ranglijst van filantropie-influentials

Paul Smeets één van de 100 'invloedrijkste personen in de Nederlandse filantropie'.

Paul Smeets, professor aan de School of Business and Economics, heeft de 67e plek verworven op De Dikke Blauwe 100, de jaarlijkse ranglijst van 100 'invloedrijkste personen in de Nederlandse filantropie'. Smeets is de jongste hoogleraar aan de Universiteit Maastricht en bekleedt de leerstoel Filantropie en Sustainable Finance van het Elisabeth Strouven Fonds.

De DDB100 is bedoeld om die mensen in beeld te brengen die op de een of andere wijze maatschappelijke impact hebben gerealiseerd met geld (van zichzelf of van anderen), tijd of ideeën en daardoor een voorbeeldfunctie vervullen voor anderen die met private initiatieven of door bestuurlijke invloed een bijdrage leveren aan het algemeen nut.

Over Paul Smeets

Paul Smeets bestudeert onder andere het gedrag, de effectiviteit en maatschappelijke meerwaarde van het Elisabeth Strouven Fonds en andere vermogensfondsen in Nederland. Het onderzoeksterrein van Paul Smeets is tot nu toe altijd filantropie geweest. Zo doet hij ook onderzoek naar de motieven van burgers om aan vermogenswervende fondsen te schenken. Hij probeert hierbij manieren te vinden om het welzijn van burgers in de regio te verbeteren door de impact per gedoneerde euro te verhogen.