Gratis mini-cursus 'Vitaal en gezond ouder worden' van start

Wat is veroudering eigenlijk? Hoeveel moet ik bewegen, wat kan ik het beste eten? Hoe houd ik mijn spieren sterk? Nieuwsgierig naar de antwoorden? Meld je dan aan voor de interessante mini-cursus Vitaal en gezond ouder worden, die deze week van start gaat. Helemaal gratis en online!

In de gratis 8-delige mini-cursus ‘Vitaal en gezond ouder worden’ praten Nederlandse topwetenschappers je bij over de laatste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar veroudering. De mini-cursus biedt een mix van informatieve filmpjes, interessante feiten en cijfers en oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan. Een van de wetenschappers die betrokken is bij de cursus is Lex Verdijk, universitair docent humane biologie aan de Universiteit Maastricht. Hij doet onderzoek naar de rol van beweging en voeding in de adaptatie van spiermassa en spierfunctie.

De gratis mini-cursus gaat 23 september 2022 van start en is bedoeld voor een algemeen publiek zonder wetenschappelijke voorkennis. Het bestaat uit acht afleveringen die je per e-mail ontvangt.  De mini-cursus is ontwikkeld door DuSRA-VOILA, het grootste samenwerkingsverband van experts op het gebied van veroudering in Nederland.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...