Bachelor Open Dag: sfeer proeven op de campus

De Bachelor Open Dag van afgelopen zaterdag was opnieuw een succes; in totaal kwamen meer dan drie duizend studiekiezers sfeer proeven op onze zes faculteiten. Online was het wat minder druk dan bij afgelopen edities, maar het waarderingscijfer voor de programmapresentaties was weer zeer indrukwekkend: gemiddeld een 8.9.

We hadden geluk met het weer, want het bleef overwegend zonnig en droog. Binnen was de sfeer ontspannen en positief; de studiekiezers waren echt geïnteresseerd in de opleidingen, volgens Emilia Góralska, een van de studentassistenten die het evenement organiseerden.

"De Open Dag verliep erg goed. Van onze kant deden de studenten die aan de dag meewerkten het geweldig; ze waren de hele tijd beschikbaar om iedereen die hulp nodig had te helpen. De toekomstige studenten waren misschien soms nog een beetje verlegen, maar ze wilden echt graag meer weten over het PGO-onderwijs en de verschillende programma's die de universiteit te bieden heeft."

Informatiesessies

PGO, oftewel Probleemgestuurd Onderwijs, is de leermethode van de Universiteit Maastricht en het thema van een van de drukbezochte informatiesessies tijdens de Bachelor Open Dag. Andere presentaties gingen over de diverse opleidingen zelf, de toelatingsprocedures of het bruisende studentenleven dat de nieuwkomers in Maastricht te wachten staat.

De bezoekers konden volop sfeer proeven op de campus en in gesprek gaan met medewerkers en huidige studenten. Na afloop van de presentaties was er vaak gelegenheid om vragen te stellen, en op de informatiemarkten konden de studiekiezers contact maken met zowel medewerkers als studentenambassadeurs. De nieuwe opleiding Brain Science was erg in trek.

Zelf de UM ervaren

De open dagen aan de Universiteit Maastricht bieden een unieke kans om te ontdekken wat het volgen van een academische opleiding inhoudt. Je kunt de unieke sfeer van onze faculteiten ervaren, inzicht krijgen in specifieke programma's en proeven van het studentenleven in Maastricht. Of, in de woorden van Emilia:

"Door deel te nemen aan evenementen als de Bachelor Open Dag kunnen aankomende studenten goed ervaren hoe het is om hier te studeren en wonen; dat gaat niet echt goed vanaf een computerscherm.”

Emilia Góralska

Emilia Góralska, student-assistent aan de School of Business and Economics en master-student Human Decision Science met een bachelor op zak in Business Engineering.

Interactie is belangrijk

Het is de interactie met huidige studenten die het bijwonen van dit evenement zo belangrijk maakt, voegt Emilia eraan toe. Dat geldt vooral voor studiekiezers die nog geen beslissing hebben kunnen nemen.

"Aankomende studenten en hun ouders krijgen hun vragen in realtime beantwoord. Ze kunnen ook met huidige UM-studenten praten. Die delen dan hun eigen ervaringen en gedachten met ze op een manier die hun aanspreekt. Dus, als je niet zeker weet waar je moet studeren - of wat - dan moet je echt dit soort events bezoeken. Uiteindelijk willen we er natuurlijk allemaal voor zorgen dat iedereen een opleiding of universiteit kiest die het beste bij je past."

Voor studiekiezers die zaterdag niet persoonlijk aanwezig konden zijn, waren veel presentaties ook online beschikbaar.

Feedback van bezoekers

Emilia was zeker niet de enige die een positieve indruk overhield aan deze najaarseditie van de Bachelor Open Dag. Maar liefst 799 deelnemers namen de tijd om het feedbackformulier in te vullen. Over het algemeen noemden ze het een "interessante" en "leuke" dag.

Sommigen lieten zelfs enkele lyrische opmerkingen achter op het formulier. Zo leverde de presentatie van het Maastricht Science Programme de volgende reactie op: "Erg enthousiast ben ik hiervan geworden, je voelt echt de passie die de professoren hebben voor deze uni en hun vakgebied en voor het ondersteunen en faciliteren van de studenten!"

Of over de presentatie van de Arts and Culture opleiding: "Geweldige professor, antwoord gekregen op al mijn vragen en ook nog een beetje humor tijdens de presentatie. Ik hoop dat ik in de toekomst bij hem in de klas zit :)".

Andere presentaties, zoals die over PBL, leverden gemengde reacties op. Een studiekiezer vond dat “alles helemaal duidelijk was, de presentatie was visueel en dat hielp om het te begrijpen. De meiden hebben echt goed hun best gedaan om de belangrijke aspecten van Probleemgestuurd Onderwijs uit te leggen”. Maar volgens een ander “duurde het allemaal wat te lang".

Al met al heerste er tevredenheid onder de meeste bezoekers. Ze vonden hun bezoek de moeite waard en informatief geweest. Zoals een van hen het kernachtig uitdrukte in Italiaans straattaal: “Grazie bro”.

Open Dag gemist?

Geen nood: bezoek onze Virtuele Open Day.  Die staat 24/7 voor je klaar.

Of kom naar een van onze Experience Days. Je kunt dan proeflessen volgen en ervaren wat Probleemgestuurd Onderwijs is.

Overzicht van al onze voorlichtingsactiviteiten.

Vragen? Neem contact op met onze student ambassadors. Bekijk hun insta of stuur ze een DM.

En wie weet, zien we je op de volgende Bachelor Open Dag. Je bent van harte welkom.