Een beeldverhaal

Neustraße/Nieuwstraat – De alledaagsheid van integratie

In een straat die het Nederlandse Kerkrade en het Duitse Herzogenrath scheidt (of verbindt), kijkt PhD-student Eline Schmeets voorbij de Europese Symbolpolitik naar de vele fascinerende facetten van je weg vinden en samenwerken over grenzen heen.

Na de val van Europa’s laatste grote muur, werd de Neustraße/Nieuwstraat in 1995 een Europese oftewel ‘gedeelde’ straat. De straat vormt een twee kilometer lange grens tussen Kerkrade en Herzogenrath en is een symbool voor samenwerking en Europese integratie. Althans, dat is het alomtegenwoordige verhaal dat in de straat wordt verteld, door middel van grote gebaren en openbare kunst.

Volgens Eline Schmeets, cultuurwetenschapper en PhD-student aan de UM, is het “een veelvoorkomende valkuil om te veel nadruk te leggen op het Europese karakter van de straat. Dat overschaduwt de alledaagsheid van integratie.” Ze geeft aan dat Nederlandse media maar al te graag geluidsfragmenten verzamelen als er een Europese verkiezing is of er een voetbalwedstrijd plaatsvindt tussen de twee landen. “Maar door onze aandacht enkel te vestigen op die lijn op de kaart, vergeten we de gewone, pragmatische werkelijkheid van samenleven en samenwerken in het grensgebied.”

-

Schmeets stuitte ook op een brandweerwoordenboek dat de samenwerking ondersteunde in het licht van de teloorgang van het lokale dialect van Kerkradenaren. Dit was een beter symbool geweest, ware het niet dat dit verhaal – de teloorgang van het Kerkraads dialect – niet zo eenvoudig en opbeurend is. “Ik vroeg me af welke andere aspecten van integratie werden overschaduwd door het heersende verhaal. Dat is ook de reden waarom ik heb gekozen voor participerende observatie als mijn belangrijkste onderzoeksmethode. Ik was bang dat ik met alleen interviews niet verder zou kunnen kijken dan de algemeen geaccepteerde en geïnternaliseerde verhalen.”

Dat betekent niet dat er ook voorbeelden zijn waarin de culturen botsenzich tegen elkaar verzetten. “Tijdens de coronapandemie werd vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling in Nederland verboden, om extra druk op de ziekenhuizen te voorkomen. Op verzoek van hun burgemeester, staken de inwoners van Herzogenrath uit solidariteit ook geen vuurwerk af. Maar de inwoners van Kerkrade gingen in tegen de voorschriften van de Nederlandse overheid en staken wél vuurwerk af.”

Nieuwstraat Kerkrade

-

Hoewel Schmeets niet van plan is om stelling te nemen tegen welk Europees verhaal dan ook, vertelt ze: “Tijdens mijn onderzoek heb ik erg interessante manieren gezien waarop mensen met deze situatie omgaan. Er zijn zo veel kleine en geïmproviseerde oplossingen waar we veel van kunnen leren.”

Fotografie: Philip Driessen, tekst: Florian Raith

Nieuwstraat Kerkrade