Innoveren met Conservatorium Maastricht

Hoe kan het conservatorium musici en kunstenaars van de toekomst opleiden? Wat voor soort musicus en kunstenaar zal er nodig zijn in een tijdperk van constante en snelle verandering? Hoe moet het conservatorium zelf opnieuw worden gedefinieerd? Bij het zoeken naar antwoorden kunnen instellingen niet gewoon doorgaan. Ze moeten hun educatieve en artistieke DNA opnieuw ontwikkelen.

Hoewel innovatie een modewoord is geworden waarmee allerlei ontwikkelingen kunnen worden aangeduid, betekent het voor Conservatorium Maastricht een breed scala aan hervormingen en vernieuwingen, zowel artistiek, curriculair alsook organisatorisch. De volgende vier voorbeelden illustreren dit.

Het Conservatorium neemt een actieve rol in het nieuw opgerichte Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music, samen met de Universiteit Maastricht en philharmonie zuidnederland. Het centrum wil de dynamiek achter veranderende klassieke muziekpraktijken en hun maatschappelijke context bestuderen en actief de toekomst van klassieke muziek vormgeven. Om dit te kunnen doen, combineert het MCICM academisch onderzoek naar innovatie van uitvoeringspraktijken met praktijkgericht artistiek onderzoek dat de klassieke muziekpraktijk en het muziekonderwijs op een artistiek relevante manier wil vernieuwen.

Sinds 2018-2019 is een volledige herontwikkeling van het curriculum voor muziektheorie aan de gang in de klassieke afdeling. Het nieuwe curriculum volgt een ​​geïntegreerde aanpak die afwijkt van het de eerdere lineaire structuur van colleges in vakken zoals klassieke muziektheorie, analyse en gehoortraining. De inhoud van deze vakken wordt aan kleine studentengroepen onderwezen in workshops. Verschillende vaardigheden zoals zingen van blad, muziekdicté en -analyse zijn geïntegreerd in de lessen. Studenten worden aangemoedigd om methoden zoals compositie en improvisatie te gebruiken om vertrouwd te raken met de inhoud van hun cursussen. In de latere jaren zal het curriculum een ​​verscheidenheid aan keuzevakken bieden waarmee studenten hun eigen leertraject kunnen vormgeven en worden studenten aangemoedigd om het voortouw te nemen in hun artistieke ontwikkeling en carrière.

In 2019 startte het Conservatorium een ​​project over de innovatie van operaonderwijs en -opleiding op Europees niveau, het EOALAB. Dit project vindt plaats binnen de European Opera Academy (EOA), een grensoverschrijdend samenwerkingsinitiatief gelanceerd door het Conservatorium Maastricht in 2016 waarin veertien Europese muziekacademies samenwerken. Gebaseerd op het innovatieve concept van gedeeld onderwijs, wil dit project innovatie op operagebied in Europa en daarbuiten stimuleren. EOALAB heeft tot doel de koppeling tussen onderwijs, opleiding en de markt te versterken door middel van innovatieve, studentgerichte onderwijs- en leerbenaderingen, door grensoverschrijdende samenwerking en uitwisseling van beste praktijken te versterken om zo operatrainingslaboratoria te maken voor artistieke experimenten en beroepsvaardigheden voor zowel studenten als jonge professionals.

Tenslotte markeerde 2019 de eerste editie van de Award for Innovation in Music (AIM), de jaarlijkse prijs van het Conservatorium Maastricht voor muziekinnovatie. Hoe kan muziekuitvoering relevant worden gemaakt voor het publiek van de 21e eeuw? Wat zijn nieuwe doelgroepen en welke muziek is relevant voor hen? AIM is een nieuwe kans voor studenten die de traditionele grenzen van de muziekuitvoering willen uitbreiden. AIM kiest elk jaar met een andere focus en thema dat studenten uitdaagt om muziekuitvoeringen en de rol van het publiek daarin op nieuwe en relevante manieren op te vatten. Bij de uitreiking in november 2019 traden vijf finalisten op in verschillende tentoonstellingsruimtes van het Bonnefantenmuseum, het Maastrichts museum voor hedendaagse kunst, meestal in samenwerkingsverbanden, De donoren van de prijs hebben toegezegd om de prijs nog vier jaar te financieren, waardoor het idee van innovatie in de studentengemeenschap van het Conservatorium Maastricht verder kan groeien.