On-Site Promotie dhr. Koos van Geel, MSc.

Promotores: prof. dr. J.J.G. van Merriënboer, prof. dr. S.G.F. Robben

Co-promotor: dr. E.M. Kok (Universiteit Utrecht)

Trefwoorden: medisch onderwijs, visuele expertise, radiologie, eye-tracking-methodologie

"Lifelong Learning In Radiology: All Eyes On Visual Expertise"

Radiologische beelden, zoals röntgenfoto's, verschaffen onschatbare informatie over het menselijk lichaam. Radiologische beelden worden echter als moeilijk te evalueren beschouwd. Medische studenten, artsen in opleiding bij radiologie en senior-radiologen hebben verschillende niveaus van expertise in het evalueren van radiologische beelden. Hun leerervaringen variëren daarom ook en moeten verschillend worden ondersteund. Studenten krijgen doorgaans een opleiding over het evalueren van radiologische beelden tijdens de medische opleiding. Daarom moet de opleiding zo efficiënt en effectief mogelijk zijn. Artsen in opleiding bij radiologie leren op de werkplek en evalueren zelf medische beelden. Om het leren te bevorderen, zijn aanvullende en gedetailleerde bronnen van feedback essentieel. De eye-tracking-methodologie legt objectief vast waar, wanneer en hoe lang een arts in opleiding heeft gekeken tijdens de evaluatie van de beelden. Eye-tracking kan daarmee deze feedback opleveren. Senior-radiologen moeten zich voortdurend aanpassen aan nieuwe beeldvormingstechnieken. Om hun leren te ondersteunen, is het noodzakelijk om de implementatie van nieuwe beeldvormende technieken in de dagelijkse medische praktijk te ondersteunen.