15 dec
Staatsrechtconferentie

Globalisering als uitdaging voor nationale soevereiniteit

De 2017 Staatsrechtconferentie te Maastricht zal zich buigen over de vraag welke betekenis soevereiniteit heeft in de hedendaagse wereld. Dat betekent dat we niet alleen zullen kijken naar de vraag wat soevereiniteit is of betekent, welke betekenis of betekenissen het begrip kan hebben, maar ook of en hoe nationale soevereiniteit en daaraan gekoppelde democratie en legitimiteit verenigbaar zijn dan wel verenigd kunnen worden met de trends van globalisering en Europeanisering op velerlei gebied.

*De voertaal van dit congres zal deels Engels/deels Nederlands zijn

10.00-10.30 Ontvangst / Registratie
10.30-10.45 Opening door Prof. Dr. J. Smits, decaan Rechtenfaculteit Maastricht University
10.45-11.30 Keynote lecture I (Engels) door Prof. Dr. Dr. Udo Di Fabio
11.30-12.15 Keynote lecture II (Dutch) door Prof. Dr. W.T. Eijsbouts, 'European Sovereignty - in fact, in action, in law, in a notion'
12.15-12.45 Plenaire discussie
12.45-13.00 Uitreiking Scriptieprijs Staatsrechtkring door Prof. Mr. Roel de Lange (EUR)
13.00-14.00 Lunch
14.00-16.00 Parallel workshops
16.00 -16/15 Koffiepauze
16.15-16.45 Terugkoppeling naar aanleiding van de workshops
16.45-17.15 Samenvatting en conclusies door Prof. Dr. B.E.F.M. de Witte
17.15 -17.30 Plenaire discussie

Parallel workshops

De deadline is verstreken. U geen kunt geen abstracts meer indienen voor de Staatsrechtconferentie op 15 december 2017.
Gelet op aantal deelnemers en aangekondigde papers hebben we het aantal workshops verkleind tot drie.

1- EU Democracy / Dual legitimacy, voorgezeten door Thu Hoai Nguyen en Sascha Hardt
2- Core Sovereignty, voorgezeten door Jana Trifunovic
3- Transfer of sovereignty, voogezeten door Sofie Wolf

Het ligt verder in onze bedoeling om na de conferentie in 2018 een edited volume uit te geven met daarin uitgewerkte papers en de key notes. Een ieder die zijn/haar bijdrage daartoe wil gereed maken wordt uitgenodigd om ons uiterlijk 15 januari 2018, de bijdrage te zenden. Afhankelijk van aantal bijdragen en taal van de bijdragen zullen we overgaan tot een selectie van ingezonden bijdragen, en tot een keuze van de voertaal van de bundel en daaraan gekoppeld de uitgever. Bij veel Engelstalige bijdragen zullen we over kunnen gaan tot een Engelstalige bundel bij een internationale uitgever; bij overwegend Nederlandstalige bijdragen tot een Nederlandstalige bundel, met mogelijk enkele Engelstalige bijdragen.
Uw vragen over de papers, inzending van bijdragen en publicatie kunt u zenden aan sascha.hardt@maastrichtuniversity.nl.

Deelnamekosten

De deelnamekosten m.b.t. dit congres bedragen slechts €100,- per persoon incl. pauzes, lunch en een netwerkborrel na afloop. Het aantal plaatsen is berperkt. Om teleurstelling te voorkomen, raden wij u aan per omgaande te registreren.

Overnachten

Tegen een gereduceerd tarief kunt u comfortabel overnachten in ons partnerhotel Crowne Plaza Maastricht. Middels de rechtstreekse link, naar een speciaal daarvoor ingericht gedeelte op de website van het hotel, kunt u meer informatie hieromtrent vinden: overnachten in het kader van het staatsrechtcongres. Uw auto kunt u eveneens met een kortingstarief in de parkeergarage onder het hotel parkeren voor €18,50 per dag. Voor meer informatie klik hier.

• 05 sep 06 sep

IP & Competition in an era of AI and Data:

We encourage participants to submit abstracts dealing with and related to the IP & competition law issues from an inter-disciplinary perspective.

• 15 sep 17 dec

TEGL CONFERENCE

The Globalization and Law Network invites you to the TEGL Annual Conference. The conference is aimed at scholars, practitioners, and experts wanting to contribute to an engaging exploration of the intricate relationship between law and uncertainty. In an era marked by unprecedented global challenges...

• 25 sep 27 sep

The Right to Social Security: a new dawn!

De conferentie "The Right to Social Security: a new dawn!" brengt het MoveS seminar over de EU grondrechten voor grensarbeiders, de oratie van Prof. Vonk en de jaarlijkse EISS Conferentie over hedendaagse uitdagingen voor het grondrecht van de sociale zekerheid samen.