Universiteitsbibliotheek Randwyck met een toekomstvisie

De officiële heropening van de Universiteitsbibliotheek (UB) Randwyck op maandag 2 september legde de nadruk op de verbeterde functies en het belang van de UB voor de gemeenschap van de Universiteit Maastricht (UM). Sinds 1991 is de bibliotheek een essentiële informatiebron voor de Randwyck campus. De UB biedt een plek waar de academische gemeenschap toegang heeft tot wetenschappelijke kennis en deze zelf kan creëren en delen. Daarnaast staat de bibliotheek bekend om de kalme, inclusieve en inspirerende sfeer.

Heropeningsevenement

Op 2 september, op dezelfde dag als de opening van het nieuwe academisch jaar, vierde de UB Randwyck de heropening met een ceremonie. Tijdens het evenement werd een film getoond die de transformatie van de bibliotheek liet zien. Daarnaast waren er toespraken van Pamela Habibovic, de Rector Magnificus van de UM, en Claudia van Oppen, directeur van de Universiteitsbibliotheek. Daarna kregen de gasten een rondleiding waarin ze de gerenoveerde bibliotheek zelf konden ervaren. De bezoekers waren te spreken over het moderne ontwerp en de flexwerkplekken. Ze gaven aan dat de bibliotheek goed is uitgerust voor de toekomst.

UB Randwyck
Een kijkje in de gerenoveerde UB Randwyck.

Innovatieve functies

De opvallendste resultaten van de renovatie zijn de Digital Labs, zoals de Vesalius Room met anatomische modellen en Vesalius3D, en de DIY Podcast Studio. Deze nieuwe ruimtes zijn ontworpen ter ondersteuning van het delen van creatieve en wetenschappelijke kennis. Daarnaast biedt de Well-being & Inspiration Area een plek voor loopbaaninspiratie (in samenwerking met Brightlands), VR-onderwijsondersteuning en welzijnsinitiatieven. Het thema “A river of knowledge” weerspiegelt de dynamische en evoluerende aard van informatie. Dankzij de renovatie is de UB Randwyck getransformeerd tot een moderne academische en medische bibliotheekfaciliteit die wetenschappelijke informatie beter beschikbaar en toegankelijker maakt. De bibliotheek ondersteunt de hele UM-gemeenschap en fungeert als medische bibliotheek voor MUMC+ en AVM.

Kijk met ons terug op 2 september:
kijk de aftermovie
Opening UB Randwyck
De Vesalius 3D-scan in de anatomiekamer is vernoemd naar Vesalius.

Inspirerende partner

Bovendien werkt de bibliotheek samen met externe partners om inspirerende ervaringen te bieden aan bezoekers. Momenteel heeft de Information Lounge een tentoonstelling in samenwerking met Special Collections en MUMC+. De bibliotheek wil graag de samenwerking binnen de UM-gemeenschap uitbreiden en staat open voor suggesties voor toekomstige tentoonstellingen.

De UB Randwyck vertegenwoordigt de toekomst van bibliotheken door nadruk te leggen op innovatie en flexibiliteit. Ze biedt diensten en ondersteuning op maat van de behoeften van gebruikers, zoals workshops over informatie, digitalisering en datageletterdheid. De bibliotheek streeft ernaar voortdurend rekening te houden met de behoeften van de gebruikers en zal gebruikerservaringen actief beoordelen. Tegelijkertijd blijft de UB verbeteren, om te voldoen aan de toekomstige eisen van de academische gemeenschap. Op die manier blijft voortdurende ondersteuning in de komende jaren gewaarborgd.

Fotografie: Jonathan Vos

• The YUFE Entrepreneurship & Innovation (E&I) programme invites students, staff, and external learners to dive into the world of innovation and new ventures. Participants can develop crucial transversal skills that will drive both their personal and professional growth.

• Drie onderzoekers van Universiteit Maastricht (UM) ontvangen een prestigieuze ERC Starting Grant van de European Research Council. Ze krijgen elk 1,5 miljoen euro. Hun financiering is onderdeel van het EU Horizon Europe-programma.

• De Universiteit Maastricht is lid van het Young European Research Universities Network, en ter ere van het 10-jarig bestaan willen we je vragen om een speciaal jubileumlogo te ontwerpen.