Universiteit Maastricht en RWTH Aken formaliseren samenwerking ‘biobased materials’

Op maandag 18 januari ondertekende RWTH Aken en de Universiteit Maastricht een contract waarmee de structurele samenwerking in het instituut AMIBM (Aachen Maastricht Institute for Biobased Materials) op de Brightlands Chemelot Campus wordt geformaliseerd. UM en RWTH concentreren hun onderzoek op het gebied van Biobased Materials gezamenlijk in AMIBM. De gezamenlijke investering wordt ondersteund door Provincie in het kader van een Kennis-As financiering. Later dit jaar wordt de nieuwbouw voor AMIBM op Chemelot opgeleverd.

AMIBM is een grensoverschrijdend onderzoeksinstituut binnen de Kennis-As Limburg dat wordt gedragen door de Universiteit Maastricht, de RWTH Aachen en het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer IME. Het is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Provincie Limburg en ging in december van start op de Brightlands Chemelot Campus in Geleen. Het onderzoeksprogramma van AMIBM is gericht op de duurzame en efficiënte productie van biobased materialen en hun innovatieve toepassingen in medische en technische applicaties. De hoogleraren van AMIBM zijn allen verbonden aan een brede wetenschappelijke achterban binnen de UM en het MUMC+, RWTH Aachen en Fraunhofer. Interdisciplinaire samenwerking staat bij AMIBM centraal: ‘From Plant to Implant’. Op deze wijze kan AMIBM complexe en discipline-overstijgende projecten realiseren.

Nieuwe benoemingen

Een aantal hoogleraren was al aan de slag binnen AMIBM:  Prof. Sanjay Rastogi (UM), Prof. Stefaan de Wildeman (UM)  en prof. Stefan Jockenhövel (UM/RWTH). Recent zijn prof. dr. Rainer Fischer (afkomstig van Fraunhofer IME, moleculaire biologie), prof. dr. Gunnar Seide (afkomstig van RWTH ITA, toepassing en productie van biobased vezels) en dr. Richard Ramakers (managing director AMIBM) aan het team toegevoegd.

AMIBM telt nu in totaal 25 personen en betrekt in oktober 2016 een splinternieuw gerenoveerd lab in Gebouw 1 van de Brightlands Chemelot Campus. Eén van de eerste machines die wordt geplaatst is een wereldwijd unieke “Wet Spinning Facility”, waarmee nieuwe biobased vezels kunnen worden geproduceerd voor medische toepassingen. De nu verschillende tijdelijke locaties in Maastricht, Aken, Sittard-Geleen en Bonn worden dan geconcentreerd op Chemelot.

AMIBM

Manfred Nettekoven - Kanzler RWTH Aachen, Twan Beurskens, Gedeputeerde Economie en Kennisinfrastructuur Provincie Limburg, Martin Paul - voorzitter College van Bestuur UM, Stefan Jockenhövel, academic director AMIBM, Richard Ramakers- managing director AMIBM