Bijna 200 miljoen mensen wereldwijd uit de armoede gehaald door aanpassing berekening Wereldbank

Huidige internationale armoedegrens een 'misleidende verkorte methode', zeggen experts

Miljarden dollars aan buitenlandse hulp zouden effectiever besteed kunnen worden als de internationale armoedestatistieken niet zo onnauwkeurig waren. Dr. Michail Moatsos, onderzoeker bij de Maastricht University School of Business and Economics en King’s College London, zegt dat de huidige methoden voor het berekenen van de internationale armoedegrens leiden tot een vertekend beeld van hoe armoede over de wereld is verdeeld - en dit belemmert pogingen om armoede uit te roeien.

"Op dit moment kunnen internationale donoren hun fondsen niet prioriteren op basis van de best mogelijke informatie en deze fondsen dus niet naar de meest behoeftigen in de wereld sturen. Een armoedegrens van $2,15 per dag biedt zeer verschillende levensstandaarden tussen landen - zelfs tussen landen met een laag inkomen alleen," aldus Moatsos.

De onlangs gepubliceerde statistische analyse test de huidige methode voor het berekenen van de armoedegrens en toont verschillende fouten aan in zowel de methoden als de bevindingen. Dr. Moatsos wijst bijvoorbeeld op de COVID-pandemie, die naar alle waarschijnlijkheid het aantal mensen dat in armoede leeft over de hele wereld heeft doen toenemen.  Maar, zegt hij, de hoeveelheid onzekerheid in de berekening van de armoedegrens stelt ons niet in staat om zelfs maar het niveau van die toename te bepalen - laat staan de geografische verdeling ervan - met een redelijke mate van zekerheid op een wereldwijde schaal.

De internationale armoedegrens wordt geproduceerd door de Wereldbank, door de middelste of mediane waarde te nemen van de nationale armoedegrenzen die voor elk land met een laag inkomen zijn gecreëerd. Nationale armoedegrenzen in midden- en lage-inkomenslanden worden over het algemeen berekend als de kosten van voedsel die gemiddeld voldoende calorieën zouden opleveren - meestal ongeveer 2100 kcal per dag per persoon - en daarbovenop een niet-voedselbudget om rekening te houden met uitgaven voor huisvesting, onderwijs, gezondheid, verwarming, vervoer, kleding, communicatie en andere relatief basisbehoeften.

Naast de gulheid of soberheid van de armoedegrens van elk land, is het belangrijkste aspect de vergelijkbaarheid tussen landen, die ervoor zorgt dat vergelijkbare levensstandaarden worden vergeleken tussen landen. Als een armoedegrens daar niet in slaagt, dan is ons begrip van armoede erg vaag en kan het beleid niet goed geïnformeerd worden vanuit een mondiaal standpunt, wat het probleem versnelt, aldus Dr. Moatsos. Zo beweert de Wereldbank bij het bijwerken van de waarde van de internationale armoedegrens voor de meest recente gegevens, die uitkomen op een grens van US$2,15 per dag in prijzen van 2017, dat de impact van deze bijwerking op de armoedestatistieken marginaal is.

Moatsos en zijn co-auteur, Dr. Achillefs Lazopoulos van de ETH Zürich, tonen echter aan dat het verschil maar liefst 190 miljoen personen bedraagt. Het grootste probleem met de huidige methode, zeggen ze, ligt in de vergelijkingen van de 'koopkracht' die de kern vormt van de berekeningen van de armoedegrens. Koopkrachtpariteiten worden door economen gebruikt om gemiddelde inkomens tussen landen te vergelijken, maar worden soms ook gebruikt om levensstandaarden te vergelijken.

"Net zoals de Wereldbank de verschillende staten helpt bij het definiëren van armoede om hun nationale opvattingen tot uitdrukking te brengen, zou de Bank ook steun kunnen verlenen aan het creëren van wereldwijd vergelijkbare armoedegrenzen volgens een gezamenlijk overeengekomen kader. Dit kader bestaat al in de vorm van de Verklaring van Kopenhagen.

"De Wereldbank, als een instelling die een mandaat heeft in de strijd tegen armoede in de wereld en belast is met het monitoren van armoede in de wereld, hoeft geen enkel land een bepaalde definitie van armoede op te dringen, aangezien landen het al eens zijn over een definitie en het dus een kwestie is van daadwerkelijke implementatie."

De auteurs concluderen dat "het aannemen van alternatieve methoden voor het monitoren van wereldwijde armoede dringend moet worden overwogen in officiële hoedanigheid". Maar, zegt Dr. Moatsos, de vraag blijft of de Wereldbank de aanbeveling van haar eigen Commissie voor Wereldwijde Armoede om een benadering van de kosten van basisbehoeften te implementeren in het monitoren van wereldwijde armoede, zal heroverwegen.

• Technologie kan ongelijkheid in het onderwijs vergroten als verkleinen. Dat is de conclusie van professor in onderwijs Carla Haelermans van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in Maastricht. Ze deed jarenlang onderzoek naar het onderwerp en spreekt op vrijdag 30 september haar...

• Roman Briker en Fynn Gerken, twee getalenteerde van de School of Business and Economics (SBE), hebben onlangs een Marie Sklodowska Curie Postdoctoral Fellowship gekregen voor hun onderzoek naar kunstmatige intelligentie.