UM-professor geëerd voor sociaal initiatief

Hoe Limburgse en Afrikaanse kinderen samen leren over handen wassen

Dankzij een initiatief van Prof. Dr. Edward Huizenga leren kinderen in Kenia, Oeganda, India, Vietnam én Nederland samen hoe ze hun handen moeten wassen om infectieziekten tegen te gaan die er anders voor zouden zorgen dat ze niet naar school kunnen gaan. Voor dit sociale impact programma genaamd Handwashing Angels ontving Huizenga onlangs de prestigieuze 2024 Beta Sigma Gamma Business Achievement Award.

Het belang van handhygiëne

Handen wassen met zeep is een van de eenvoudigste manieren om kinderen gezond te houden. Handhygiëne is ook een van de prioritaire onderwerpen op de agenda's voor de volksgezondheid wereldwijd. 900 miljoen kinderen hebben ofwel beperkte of geen water faciliteiten op hun school, en maar liefst 47% van de scholen wereldwijd heeft geen handenwas faciliteiten met zeep en water. En 1 op de 4 kinderen wordt ziek en gaat niet naar school.

Handwashing Angels

Huizenga  begon in 2019 Hand Washing Angels in Kenia met een school in Bondo met vrijwilligers en het kinder cartoonverhaal van Luna en het Magische Blauwe Schuim. Ondertussen heeft het programma ook in Nederland projecten met Kindante uitgevoerd. Ook hier is handen wassen niet vanzelfsprekend. Dus is er een enquête gehouden onder de kinderen: wanneer vergeet jij je handen te wassen? Zo leerden honderden kinderen in de klassen het effect van schone handen.

Het leuke is dat de kinderen van Kindante via een livestream in contact komen met de kinderen in Kenia. Het is bijzonder om te zien hoe 10-jarige kinderen met elkaar praten over hoe ze COVID hebben beleefd. Maar ook hoe ze via TikTok een dansje en een liedje met elkaar ontwikkelen om te doen tijdens het handen wassen. Zo leerden ze bijvoorbeeld dat je ook je duim en je pols uitgebreid moet meenemen tijdens het wassen.