FHML wint innovatieprijs Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs

Namens de opleidingen Geneeskunde mocht Jan-Joost Rethans als opleidingsdirecteur op vrijdag 17 november jl. de prijs voor de beste onderwijsinnovatie 2017 van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) in ontvangst nemen. Deze prijs werd toegekend voor de implementatie van programmatisch toetsen binnen de geneeskunde opleidingen van de FHML.

Wat is programmatisch toetsen?

Programmatisch toetsen is een innovatieve benadering van toetsen waarbij het geheel aan toetsen binnen een opleiding ingebed is in en deel uitmaakt van onderwijs- en leerprocessen, dit in tegenstelling tot meer traditionele benaderingen waarbij (geïsoleerde) toetsen vaak gebruikt worden als formele afsluiting van onderwijs en leren. Programmatisch toetsen is, met andere woorden, het holistisch en systematisch opzetten van een toetsprogramma op een zodanige wijze dat een cultuur van 'assessment for learning' wordt bereikt, terwijl tegelijkertijd geborgd wordt dat robuuste beslissingen over studievoortgang genomen worden op basis van veel en gevarieerde informatie.

Juryrapport

De jury roemde de consequente wijze waarop en gedetailleerdheid waarmee het programmatisch toetsen in Maastricht is uitgewerkt en noemde het een theoretisch goed onderbouwde innovatie, die ook in allerlei andere aspecten van het onderwijs en de opleiding ingrijpt. De jury constateerde daarnaast dat de FHML met deze innovatie al een heel eind op streek is en daarmee voorloper en voorbeeld op een gebied waar veel andere opleidingen nu ook de eerste stappen aan het zetten zijn. In de recente her-accreditatie van de geneeskunde opleidingen kwam het beoordelingspanel tot een vergelijkbare conclusie. Het panel beschreef programmatisch toetsen en het onderliggende theoretisch - onderwijskundige gedachtegoed als ambitieus en vernieuwend en vond het getuigen van een toekomstgerichte blik.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...