Omvang Universiteit Maastricht stabiliseert

Beperkte daling instroom, totaal studentenaantal stijgt nog licht
2 oktober 2024

Het totale aantal studenten aan de Universiteit Maastricht zal dit jaar waarschijnlijk nog licht toenemen tot ruim 23.000. Vanwege een daling van het aantal nieuwe studenten – de instroom – met naar schatting 3%, vlakt die groei wel af. Ook de verhouding tussen Nederlandse en internationale studenten stabiliseert: onder de nieuwe lichting neemt het aandeel Nederlandse studenten iets toe. Nog steeds komt een groot deel van de studenten uit de ‘eigen’ Euregio, ruim 50% van de studenten is afkomstig uit het gebied binnen een straal van 100 kilometer van Maastricht.

Dat blijkt uit de voorlopige inschrijfcijfers van de universiteit. Omdat in de eerste maanden van het studiejaar nog de nodige verschuivingen plaatsvinden, worden de cijfers met een slag om de arm en alleen op hoofdlijnen gebruikt: de definitieve aantallen kunnen komende maanden nog met procenten verschuiven.

De voorlopige cijfers sluiten in grote lijnen aan bij de verwachting en bij het beleid van de UM. De universiteit gaf afgelopen jaar al aan dat de stad oog heeft voor wat de stad Maastricht aankan aan groei. Mede dankzij inspanningen van de gemeente houdt het aanbod aan studentenhuisvesting de ontwikkelingen goed bij. Daarbij wil de universiteit nieuwe initiatieven met groeipotentieel ook elders in Limburg laten landen. Dat gaat gebeuren in regio’s waar dergelijke initiatieven logisch en goed op hun plek zijn, zoals Venlo, Heerlen en Sittard-Geleen.

Opleiden voldoende talent hard nodig

Tegelijkertijd is de universiteit er alert op dat de instroom van studenten voldoende op peil blijft: de arbeidsmarkt in de regio kent nog grote tekorten. Het opleiden van voldoende talent is hard nodig voor de welvaart en welzijn in Limburg en Nederland. Met onder meer de toenemende vergrijzing in eigen land zou het fors indammen van het opleiden van ook internationaal talent een grote strop betekenen. Studies in opdracht van de UM en Zuyd Hogeschool lieten eerder dit jaar zien dat zo’n rigoureuze stop leidt tot het verlies van duizenden banen en een jaarlijkse krimp van de economie met 1 miljard euro per jaar, alleen al in Limburg.

De UM is al decennia een internationale universiteit. De verhouding Nederlandse en internationale studenten lijkt zich, net als de absolute studentenaantallen, komende jaren te stabiliseren. Dit jaar is 61% van de totale groep studenten studenten international (vorig jaar 59%). Het aantal studenten van buiten de EER stijgt waarschijnlijk nog licht naar bijna 8% (vorig jaar 7,6%). In totaal hebben zich nu studenten uit 134 landen ingeschreven aan de UM. Meer dan de helft van de studenten komt uit de omliggende Eureregio, het gebied binnen een straal van 100 kilometer van Maastricht.