Alumni Kring interview: Patrick Voss

Maak kennis met Alumni Circle comitéleden
18 september 2024

In een tijd waarin netwerken steeds meer digitaal plaatsvindt, blijft het belang van fysieke ontmoetingen onverminderd groot. Dit blijkt uit de ervaring van Patrick Voss, een toegewijde alumnus van Maastricht University, die maar liefst 15 jaar actief was als lid van het Alumni Kring comité voor Noord- en Midden-Limburg. Wij spreken hem over zijn ervaringen als comitélid.

Patricks betrokkenheid als comitélid begon spontaan, maar groeide uit tot een jarenlange inzet. “Het begon allemaal toen ik een keer een Alumni Kring avond bijwoonde,” vertelt Patrick. “Ze zochten nieuwe leden voor de commissie en ik heb me meteen die avond aangemeld. Het leek me leuk om iets te kunnen betekenen als alumnus en om samen met anderen evenementen te organiseren.”

De rol van een Alumni Kring comitélid

Alumni Kringen zijn wereldwijde gemeenschappen van UM-afgestudeerden die het mogelijk maken om contact te houden met medestudenten, waar je ook bent. Of je nu net naar een nieuwe stad bent verhuisd of je netwerk wilt uitbreiden, deze kringen bieden een uitstekende gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten en vriendschappen te sluiten. Ze bestaan uit een diverse groep afgestudeerden met uiteenlopende universitaire achtergronden en interesses. Daarom is het belangrijk om onderwerpen te kiezen voor Alumni Kring evenementen die een breed publiek aanspreken.

Als comitélid van een Alumni Kring hield Patrick zich bezig met allerlei aspecten van het organiseren van evenementen, van ideeën spuien tot het afstemmen met het UM Alumni Office. "Het varieerde van brainstormen over onderwerpen die interessant zouden zijn voor een breed publiek tot het regelen van de locatie en het uitnodigen van sprekers," legt hij uit. "Daarnaast zorgden we voor een goede afstemming met het Alumni Office, dat ons ondersteunt bij het organiseren van deze evenementen."

Memorabele momenten: Van terrorismebestrijding tot scheefgetrokken gezichten en paardenfluisteraars

De Alumni Kring avonden die Patrick organiseerde met het comité waren heel afwisselend. Hij waardeerde deze variëteit aan onderwerpen en de gelegenheid om buiten zijn eigen vakgebied te leren. “Ik werk zelf bij de politie, en ik heb bijvoorbeeld een keer de landelijke coördinator terrorismebestrijding van de Nederlands Politie uitgenodigd voor een lezing, waarbij ik ook wat heb verteld over mijn ervaringen. Maar we hebben ook sprekers gehad over voedsel en innovatie in de gezondheidszorg.”

Een van de meest memorabele evenementen voor Patrick was een sessie met een paardenfluisteraar, waarbij de deelnemers inzicht kregen in hun leiderschap en persoonlijke energie door de reactie van paarden op hun aanwezigheid. “Ik kwam toen gestrest van het werk af en ik werd als eerste bij de paarden geplaatst, en die reageerden nogal fel op mij. Dat was wel een aparte ervaring als je in het midden in zo’n manegebak staat met 10 paarden om je heen die hun oren achteroverslaan. Hun reactie zei toen blijkbaar iets over hoe ik op dat moment in mijn energie zat. Dat was wel erg grappig en ook een hele mooie ervaring.”

Ik zou iedereen willen uitnodigen om gewoon vaker naar alumni bijeenkomsten te komen.

Ook bracht een bezoek aan een Food Research afdeling in Venlo een verrassende ervaring met zich mee, waarbij deelnemers ontdekten of ze een ‘taster’ of ‘non-taster’ waren bij het proeven van zure snoepjes. “Iedereen reageerde anders. Sommigen hadden letterlijk scheefgetrokken gezichten van de zurigheid en anderen hadden dat totaal niet. Ik vond dat wel heel erg boeiend om te zien.”

Menselijke interactie en inzichten opdoen buiten eigen vakgebied

De kracht van de UM Alumni Kringen ligt in de menselijke interactie en de mogelijkheid om je netwerk op een persoonlijke manier uit te breiden. "In een tijdperk waarin social media vaak de boventoon voert, biedt een fysieke ontmoeting een heel andere energie," benadrukt Patrick. "Het persoonlijk ontmoeten van mensen, gesprekken voeren en elkaar leren kennen zonder scherm ertussen, voedt je geest op een manier die digitale apparaten niet kunnen evenaren. Het is een andere, en naar mijn mening, waardevolle manier om je netwerk te beheren en te vergroten."

Daarnaast bieden Alumni Kringen een platform om kennis te delen en nieuwe inzichten op te doen, ook buiten je eigen vakgebied. "Ik heb veel geleerd van onderwerpen die niets met mijn studie of werk te maken hadden," zegt Patrick. "Dat maakt deze bijeenkomsten zo interessant en leerrijk."

Alumni Circle gathering Limburg

Minimale tijdsinvestering, maximale impact

Voor alumni die overwegen zich aan te sluiten bij een Alumni Kring comité, benadrukt Patrick dat de tijdsinvestering gering is, maar de beloning groot: "Je komt een paar keer per jaar bij elkaar en het Alumni Office verstuurd de uitnodigingen van de evenementen, dus het is echt vooral brainstormen en intakegesprekken voeren met potentiële sprekers. Natuurlijk moet je het leuk vinden om evenementen te organiseren, ook buiten je eigen vakgebied.” Patrick voegt daaraan toe: “Het is een eervolle taak om de band tussen alumni en de universiteit te versterken. Je speelt een belangrijke rol in het behouden en versterken van de continuïteit en de verbinding tussen afgestudeerden en de Universiteit."

Wil jij ook lid worden van een Alumni Kring comité?

Geïnspireerd door het verhaal van Patrick? Wil jij ook een actieve rol spelen binnen een Alumni Kring? Neem contact op met het UM Alumni Office om meer te weten te komen over de mogelijkheden. Als comitélid draag je bij aan een levendige alumni-gemeenschap en speel je een belangrijke rol in het onderhouden van de unieke band tussen alumni en Universiteit Maastricht. Sluit je aan en maak een verschil, net als Patrick Voss!