Romy Roomans, Alumna MA Culture of Arts, Science and Technology (Research)

Tijdens mijn bachelor Literature & Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam ontwikkelde ik een grote interesse in Gender & Sexuality studies. Voor mijn master wilde ik een interdisciplinair programma vinden dat deze vakgebieden combineerde, inspeelde op mijn brede interesses en mij hielp mijn academische vaardigheden te ontwikkelen. Daarom koos ik voor de onderzoeksmaster Culture of Arts, Science and Technology (CAST).

Wat CAST voor mij zo bijzonder maakte, was de diversiteit en het interdisciplinaire karakter. Onze klas was een levendige mix van studenten van over de hele wereld, met achtergronden variërend van biologie en culturele studies tot antropologie en beeldende kunst. Deze mix van perspectieven maakte het programma ongelooflijk verrijkend.

Een van mijn favoriete vakken was het analyseren van hoe publieke intellectuelen zichzelf presenteren. Uiteindelijk schreef ik een onderzoeksartikel over Audre Lorde, dat ik mocht presenteren op de Persona Studies conferentie in 2021. Het was een geweldige ervaring om het onderwerp uit te diepen en mijn inzichten te delen.

Natuurlijk was mijn grootste uitdaging tijdens mijn studie het omgaan met de impact van Covid. Ik begon mijn masteropleiding in september 2020, net na de eerste lockdown, en de daaropvolgende twee jaar werden gekenmerkt door voortdurende beperkingen en lockdowns. Het was niet de meest ideale situatie, maar we moesten ons allemaal aanpassen.

Ondanks de uitdagingen vond ik mijn tijd in Maastricht geweldig. Ik werk hier nog steeds bij Theater aan het Vrijthof en loop vaak langs FASoS. Soms ga ik zelfs even langs Bandito's voor een kop koffie, net als vroeger. Mijn studentenleven was niet typisch vanwege de pandemie, maar ik heb er het beste van gemaakt. Ik richtte een studentenvereniging op voor veganistische studenten, wat een geweldige manier was om met anderen in contact te komen, ook al was het vooral online of één-op-één. Maastricht biedt zoveel meer dan alleen bars en winkels; ik heb veel tijd doorgebracht met genieten van de natuur rond Hoge Fronten en de St. Pietersberg.

Nu werk ik als Marketeer bij Theater aan het Vrijthof, waar ik opera's, familievoorstellingen en cabaretvoorstellingen promoot. Mijn rol bestaat uit het managen van verschillende marketingprojecten, van het promoten van individuele voorstellingen tot het produceren van de familiefolder. Ik houd me bezig met taken als het schrijven van marketingplannen, nieuwsbrieven, social media posts, en nog meer praktische taken als het bestellen van promotiemateriaal en het beheren van het marketingbudget. Omdat deze baan parttime is, doe ik ook freelance marketing- en redactiewerk voor andere culturele instellingen om mijn inkomen aan te vullen.

De vaardigheden die ik heb opgedaan tijdens mijn bachelor- en masteropleiding zijn van onschatbare waarde geweest in mijn huidige carrière. Hoewel ik uiteindelijk heb besloten om niet verder te gaan in de academische wereld, maak ik in mijn werk elke dag gebruik van kritisch en creatief denken, analytische vaardigheden, projectmanagement en veel schrijven en redigeren. Mijn academische achtergrond heeft me goed voorbereid op functies in marketing, communicatie en projectmanagement in de culturele sector.

Ik heb nog steeds contact met mijn oude professoren, want ik kom ze vaak tegen in Maastricht. Mijn vrienden van de opleiding zijn allemaal verhuisd naar interessante nieuwe plaatsen, maar we houden contact via onze groepschat en sms'jes. Het is geweldig om die banden te behouden, zelfs nadat we allemaal onze eigen weg zijn gegaan.