UnliMited-Staff bijeenkomst op 18 oktober: praat mee!

Laat je stem horen!
4 oktober 2024

Graag nodigen wij UM-medewerkers uit voor een online bijeenkomst op vrijdag 18 oktober om 14.00-15.30 uur om het voorgestelde nieuwe HR-beleid voor medewerkers met een functiebeperking, chronische ziekte en/of neurodivergentie te bespreken.

Niets over jou, zonder jou!

UnliMited vraagt al enige tijd meer aandacht voor medewerkers met een functiebeperking, chronische ziekte en neurodivergentie in het beleid van de UM, waaronder de ontwikkeling van een beleid voor doeltreffende aanpassingen. Een belangrijke ontwikkeling in dit verband was onze ontmoeting met de rector eind vorig jaar, toen we de ervaringen van UnliMited-leden met haar bespraken. De rector heeft vervolgens toegezegd actie te ondernemen op dit gebied.

Vorige maand is in dit opzicht een belangrijke stap gezet. Het College van Bestuur van de UM stemde in met een voorstel voor een beleid ten aanzien van medewerkers met functiebeperkingen, chronische ziekten en neurodivergentie, en een voorstel voor de oprichting van een Disability Equality Steering Group.

Deze Steering Group (stuurgroep) zal bestaan uit medewerkers met een functiebeperking, chronische ziekte en neurodivergentie, en uit personen die bijv. familieleden met een functiebeperking, chronische ziekte en neurodivergentie ondersteunen en de standpunten van deze medewerkers vertegenwoordigen. De stuurgroep kan een bijdrage leveren aan discussies over nieuw en bestaand beleid en het bewustzijn vergroten over problemen en belemmeringen die dergelijke medewerkers ervaren. Het voorstel voor de stuurgroep is opgesteld door de kerngroep van UnliMited-Staff en als het wordt goedgekeurd, is het onze verantwoordelijkheid om dit deel van het nieuwe beleid in praktijk te brengen.

Dat beleid wordt nu becommentarieerd door verschillende gremia binnen de universiteit. UnliMited zelf heeft ook de mogelijkheid om feedback te geven op deze beleidsvoorstellen. Dat bespreken we tijdens de bijeenkomst op vrijdag 18 oktober via Zoom. Er zijn break out groepen in het Nederlands en Engels.

Namens de kerngroep van UnliMited nodigen we al onze leden - inclusief medewerkers met functiebeperkingen, chronische ziekten en neurodivergentie die nog niet eerder in contact zijn geweest met UnliMited - uit om deel te nemen aan deze bijeenkomst en je mening te geven. We vragen je hulp om dit beleid zo goed mogelijk te maken!

De relevante beleidsdocumenten zijn nog niet openbaar omdat ze nog onderwerp van discussie zijn. We mogen de documenten echter wel delen met leden die zich voor deze bijeenkomst aanmelden. Je kunt je aanmelden via het registratieformulier (inclusief taalswitch).

Als je deze bijeenkomst niet kunt bijwonen, maar toch een schriftelijke bijdrage wilt leveren, neem dan ook contact op via e-mail: unlimited-staff@maastrichtuniversity.nl.