Dag van de Leraar: onderwijs en onderwijsinnovatie bij de UM in de schijnwerpers

Dag van de Leraar
4 oktober 2024

Op 5 oktober vieren we in Nederland de De Dag van de Leraar. Dit is een speciale dag om waardering voor leraren en onderwijspersoneel te uiten. Als onderwijsinstelling zet de UM op deze dag graag haar onderwijspersoneel in de schijnwerpers. Het is ook een mooie gelegenheid om (opnieuw) kennis te maken met onze educatieve minoren en modules en de Academische Lerarenopleiding in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. De UM is daarnaast telkens bezig met de innovatie van haar onderwijs, ook daar vertellen we je graag meer over.

Educatieve minoren en modules

Zowel tijdens en na je bachelor als na je master kun je aan de Universiteit Maastricht een lesbevoegdheid halen. Een educatieve minor of module volg je tijdens of na je bachelor. Hiermee behaal je een beperkte tweedegraads bevoegdheid en mag je lesgeven op het vmbo, en in de onderbouw van HAVO en VWO (klas 1, 2 en 3).

In deze video vertelt Katja over haar ervaringen tijdens haar educatieve module.

Campagne Doe iets wat ertoe doet

Iedereen wil iets zinvols doen, iets inhoudelijks, iets van betekenis. Toch zijn er nog altijd te weinig leraren in Nederland. En dat terwijl je juist als leraar echt iets voor een ander betekent, een nieuwe generatie kunt motiveren, jouw kennis kunt ontwikkelen én doorgeven, een rolmodel bent. Juist in het werk dat je doet, kun je het verschil maken. Als je ervoor kiest. Dus doe niet zomaar iets, doe iets wat ertoe doet. Haal tijdens je bachelor een lesbevoegdheid voor het voortgezet onderwijs. Op de Universiteit Maastricht leiden we je op tot de leraar die jij wilt zijn.

In de video vertelt Dylan over zijn ervaringen met zijn educatieve module.

Samen met de Radboud Universiteit bieden we vanaf 2024 ook een Eenjarige Educatieve Master aan. Hiermee behaal je een eerstegraads lesbevoegdheid en mag je o.a. lesgeven in alle klassen van het MBO, HAVO en VWO, en volwassenenonderwijs.

Lees meer over de lerarenopleiding.

Onderwijsinnovatie bij de Universiteit Maastricht

Maastricht University Centre for Teaching & Learning EDLAB biedt expertise, ondersteuning en samenwerkingsmogelijkheden voor medewerkers en studenten, om de kwaliteit van het onderwijs aan de UM voortdurend te verbeteren.

Dat doen ze ondere andere tijdens de Education Days. Tijdens de jaarlijkse Education Days komen docenten, studenten en onderwijspersoneel van alle faculteiten samen om kennis te delen, nieuwe onderwijsmethodes te bespreken en te netwerken binnen de academische gemeenschap.

Kijk hieronder naar de terugblik van de Education Days 2024.