Promotie Tom J.H. van Mulken

Promotor: Professor René van der Hulst

Co-promotor: Dr. Rutger Schols, Dr. Shan Shan Qiu Shao

Trefwoorden: Robotchirurgie, speciale microchirurgische robot

"Robotic microsurgery in plastic and reconstructive surgery: The journey of creating, introducing and (pre) clinical validation of a new and dedicated robot for microsurgery"

Deze thesis beschrijft de reis naar het creëren van 's werelds eerste speciale robot voor microchirurgie.

Microchirurgie is een vorm van chirurgie waarbij microscopen nodig zijn om de kleine structuren waarop geopereerd wordt zichtbaar te maken. Voorbeelden van microchirurgie zijn operaties om defecten te reconstrueren na kankerchirurgie (zoals het transplanteren van een spier uit het been om een verlamd gezicht te herstellen, of het transplanteren van huid en vet uit de buik voor borstreconstructie). Andere voorbeelden zijn de reconstructie van de lymfestroom bij borstkanker-gerelateerd lymfoedeem of het terugplaatsen van traumatisch geamputeerde vingers.

Hoewel het menselijk oog geholpen wordt door microscopen, blijft de menselijke hand de beperkende factor bij deze precieze operaties. Daarom werd een speciale microchirurgische robot ontworpen door een samenwerking tussen microchirurgen van het Maastricht Universitair Medisch Centrum en technische ingenieurs van de Technische Universiteit Eindhoven, Nederland. Het doel van de nieuwe robot is om de precisie van de handen van de chirurg te verbeteren door bewegingsschaalvergroting en trillingsfiltratie.

De robot werd getest op kunstmatige siliconenvaten in het laboratorium. Vervolgens werd een studie met kleine dieren gestart om de robot te valideren op levende bloedvaten. Na verbeteringen aan de robot op basis van de eerste bevindingen, volgde een nieuwe fase van klinische studies bij patiënten. Deze thesis beschrijft een periode van 17 jaar onderzoek, vanaf het eerste idee tot een werkende robot.

Klik hier voor de livestream.