Erkennen & Waarderen

De Universiteit Maastricht (UM) streeft ernaar dat iedere medewerker zijn of haar talenten optimaal kunnen benutten en voldoende erkend en gewaardeerd worden. We streven ernaar een open, inclusieve en diverse gemeenschap te zijn waarbij academische burgers worden beloond op basis van hun eigen verdiensten.  

Samen met andere publieke academische instellingen en onderzoeksfondsen (UNL, NFU, KNAW, NOW en ZonMW) veranderen we het systeem waarmee we de prestaties van onze academische medewerkers beoordelen. In 2019 publiceerden we gezamenlijk de positiebepaling Ruimte voor ieders Talent, gericht op modernisering van het Nederlandse universitaire stelsel. Deze bepaling hebben we vertaald naar een uitgebreide Erkennen & Waarderen (E&W) - programma waaraan alle Nederlandse universiteiten deelnemen. 

Een nieuw evenwicht in academisch werk

Traditioneel werden niet alle prestaties van werknemers erkend en beloond. Voor academici werd hun carrièrepad voornamelijk bepaald door onderzoeksprestaties, met name door kwantitatieve statistieken zoals onderzoeksoutput, citatie-analyses en verworven beurzen. 
De focus op onderzoek als indicator van hoge prestaties heeft vaak andere cruciale academische taken ondergewaardeerd en de werkdruk en concurrentiepositie verhoogd. Dit resulteert in onvoldoende tijd en waardering voor ontwikkeling op andere gebieden.

Het E&W-programma creëert een nieuw evenwicht in academisch werk. De UM ondersteunt dit programma volledig en zet zich in om alle talenten te waarderen en prestaties op het gebied van onderwijs, onderzoek, impact, leiderschap en patiëntenzorg te erkennen.  

Bekijk de Recognition & Rewards video statements over het programma, de visie en de verhalen van de UM.  

 

Heeft u vragen? Ga naar de FAQ. 

De E&W -doelstellingen

Rianne Letschert, voorzitter van onze universiteit, leidt samen met de rector van de Vrije Universiteit Amsterdam het nationale R&R-programma voor de hele universitaire sector.

De belangrijkste doelstellingen van het E&W -programma: 

  • Diversiteit en vitalisering van loopbanen: het mogelijk maken van meer diversiteit in loopbaanpaden en academische profielen. 
  • Balans tussen individu en collectief: beoordeel academici zowel op hun individuele prestaties als op hun teamprestaties.  
  • Focus op kwaliteit: zorg voor een beter evenwicht tussen kwantitatieve en kwalitatieve beoordelingsinstrumenten. 
  • Stimulate Open Science: maak onderzoeksontwerpen en gegevens openbaar en moedig academici aan om extra inspanningen te leveren om hun onderzoeksresultaten toegankelijker te maken voor de samenleving.
  • Stimuleer academisch leiderschap: investeer in goed leiderschap op alle niveaus, van jonge academici tot gevestigde hoogleraren.


Bezoek de landelijke website Recognition & Rewards (in het Engels) voor meer informatie over het landelijke programma en inzichten in de aanpak van andere Nederlandse universiteiten en onderzoekscentra.  

Download de landelijke positiebepaling ‘Ruimte voor ieders talent'.
 
 

De visie van de UM

De UM heeft een visiedocument opgesteld voor het E&W-programma, waarin de landelijke doelstellingen worden gekoppeld aan de waarden en strategische positie van de UM. In onze visie staat kwaliteit boven kwantiteit, is Open Science opgenomen, zijn de beoordelingscriteria voor promotietrajecten geactualiseerd en is academisch burgerschap verder gedefinieerd, terwijl de behoeften van het individu en de organisatie in balans zijn. 

Onze visie op het E&W-systeem behelst deze onderdelen: 

  • Onderwjis 
  • Onderzoek
  • Impact 
  • Leiderschap
  • Patiëntenzorg (wanneer relevant)


 


Download ons visie-document (in het Engels):'UM's vision on Recognition & Rewards'  

Slogan Universiteit Maastricht Ruimte voor ieders talent
Het E&W -programma van de UM

De organisatiecultuur en -identiteit van de UM

De UM is altijd ambitieus geweest op het gebied van innovatief kleinschalig onderwijs en interdisciplinair onderzoek met aantoonbare maatschappelijke impact. De organisatiecultuur van de UM laat zich het beste beschrijven aan de hand van een aantal kernbegrippen. 

  • Academisch burgerschap, de UM-gemeenschap is een voorbeeld van academisch burgerschap. 
  • Educatieve benadering, sinds haar oprichting is de UM gevormd door haar focus op innovatief, studentgericht onderwijs. 
  • Interdisciplinair onderzoek, het onderzoek aan de UM is missie-gedreven en de integratie van meerdere disciplines draagt bij aan het oplossen van regionale en internationale uitdagingen. 
  • Maatschappelijke impact, sinds de oprichting van de universiteit in 1976 is de UM een aandrager geweest voor de economische en intellectuele ontwikkeling van de regio Limburg en daarbuiten.  
  • MUMC+ partnerschap, onze sterke samenwerking met het academisch ziekenhuis MUMC+ is een van de pijlers van onze verankering in de lokale gemeenschap.  
  • Diversiteit en inclusiviteit, de UM streeft ernaar om veel verder te gaan dan quota en regelgeving; we zijn vastbesloten om een omgeving te creëren waarin iedereen welkom is en zich welkom voelt. 
  • Leiderschap, goed ontwikkeld leiderschap is een voorwaarde voor succes en wordt daarom beschouwd als een speerpunt op zich. 

Het toepassen van onze kernwaarden: verwachtingen en voorbeelden

Onze kernwaarden vloeien rechtstreeks voort uit onze missie en de visie van het E&W-programma. Voor academisch personeel zijn voorbeelden opgenomen in de academische profielen van E&W. 

Bekijk de verschillende academische profielen op  UM Loopbaanbeleid & Kompas.

Voorbeelden van bewijs en gedrag die andere universiteitsmedewerkers kunnen laten zien als ze bijdragen aan de kernwaarden van de UM zijn onder andere: 

Academisch burgerschap 

  • Bijdragen aan de bredere maatschappelijke missie van de universiteit. 
  • Inspanningen tonen om van de universiteit een inclusieve omgeving te maken die diversiteit waardeert. 
  • Programma's opzetten om de omgeving bij de universiteit te betrekken.
  • Deelnemen aan (interne of externe) commissies of taskforces; teamevenementen organiseren enz. 

 
Persoonlijk/professioneel leiderschap

  • Zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling laten zien (feedbackresultaten).  
  • Regelmatig feedback vragen aan studenten, collega's en anderen. . 
  • Effectief communiceren (online en offline). 
  • De nodige taken identificeren en prioriteren om een individuele planning op te stellen en het werk autonoom uitvoeren, zodat aan de vereisten wordt voldaan.. 
  • Processen en procedures verbeteren. 
  • De leiding nemen onder collega's in een project.  
  • Mentorschap bieden aan anderen. 
  • Constructieve feedback geven om anderen te helpen leren.  
  • Feedbacksessies organiseren.
  • Deelnemen aan leiderschapstrainingen en de geleerde vaardigheden gebruiken.
  • Inspanningen tonen om van de universiteit een inclusieve omgeving te maken die diversiteit waardeert. 
  • Deelnemen aan (interne of externe) commissies, denktanks, coachingsactiviteiten of andere vormen van talentontwikkeling enz.


Teamprestaties 

  • Zelfverzekerd in een groep werken, waarbij iedereen zijn deel doet ten dienste van het geheel. 
  • Co-creatie met anderen. 
  • Samenwerken met anderen buiten de standaardcirkel (buiten je team, afdeling of faculteit/dienstencentrum) enz. 


Impact & Open Science 

  • Maak je werk relevant voor de samenleving.
  • Produceer, bewaar en (her)gebruik wetenschappelijke gegevens op basis van FAIR-principes (Findable, Accessible, Interoperable en Reusable) en maak gegevens zo open als mogelijk en zo gesloten als nodig.  
  • Gebruik open-source software. 
  • Gebruik Open Access bronnen. 
  • Open Science-evenementen opzetten en eraan deelnemen. 
  • Geef voorlichting over de toepassing van FAIR-principes. 
  • Onderwijs geven over het belang van Open Science etc. 

Achtergrond van vier kerngebieden

Vier commissies met vertegenwoordigers van elke faculteit voor de kerngebieden onderwijs, onderzoek, impact en leiderschap hebben omschreven hoe prestaties binnen hun domein erkend en beloond kunnen worden. Hun verhalen dienden als input om de discussie over hoe verder te gaan te sturen.

Op centraal niveau wordt het E&W-programma beheerd door Ann Vanderhaeghe en Bruna Calado. Zij werken nauw samen met de facultaire vertegenwoordigers om het R&R-programma effectief te implementeren. Deze vertegenwoordigers zijn verantwoordelijk voor het aanpassen van het centrale implementatiemodel in een specifiek implementatieplan voor hun faculteit en voor het bewaken van de voortgang. Daarnaast zorgen ze voor effectieve communicatie en vergroten ze het bewustzijn over de activiteiten en belangrijke informatie met betrekking tot het O&R-programma. 

Download de teksten:
  Onderwijs
  Onderzoek
  Impact
  Leiderschap 

De E&W instellingscommissie van de UM

De E&W instellingscommissie bestaat uit de voorzitter, de rector, de faculteitsdecanen (en/of portefeuillehouders E&W), de HR-directeur en de programmamanager E&W. Zij leiden samen de ontwikkeling van het programma. De instellingscommissie faciliteert de discussie met de academische gemeenschap en zorgt voor samenhang tussen de interne discussies en de daaropvolgende voorstellen. Ook het realiseren en borgen van aansluiting bij landelijke ontwikkelingen is een verantwoordelijkheid van de commissie. 

Naast de UM-brede commissie zijn ook andere organisaties binnen de UM actief betrokken bij het proces van Erkennen & Waarderen. Zo zijn de afgevaardigden van Maastricht Young Academy en Female Empowerment UM (FEM) betrokken en medewerkers van de UB. Daarnaast leveren af en toe leden van het Lokaal Overleg, de Universiteitsraad, het Centraal Promovendi Platform (CPCP) en het Promovendi Platform een bijdrage.. 

De betrokkenheid van de gehele UM-gemeenschap bij de ontwikkeling van het programma is essentieel voor het creëren van een duurzame cultuurverandering. Daarom staat de commissie altijd open voor input.