Keuzegids Masters 2017: UM weer tweede beste algemene universiteit

Volgens de Keuzegids Masters 2017, is de Universiteit Maastricht in de ranglijst van Nederlandse universiteiten de tweede beste algemene universiteit. De UM kreeg een score van 62,5 en stond daarmee maar een halve punt achter Tilburg University de nummer 1. Acht opleidingen – dat zijn er vier meer dan vorig jaar – hebben een kwaliteitszegel ‘Topopleiding’ ontvangen: Management of Learning (SBE), European Public Affairs (FASoS), Information and Network Economics (SBE), Econometrics and Operations Research (SBE), International and European Tax Law (FL) en de onderzoeksmasters Cultures of Art, Science and Technology (FASoS),  Cognitive and Clinical Neuroscience (FPN) en European Studies (FASoS).  Dit zegel wordt verleend wanneer in de systematiek van de Keuzegids een score van 76 of meer gehaald wordt.

Volgens de Keuzegids Masters 2016 staan 10 van de 44 beoordeelde opleidingen van Universiteit Maastricht binnen hun categorie op de eerste plaats. Het gaat om zes van de Topopleidingen (Econometrics and Operations Research en de onderzoeksmaster European Studies eindigden op een tweede plaats) en daarnaast  de opleidingen Nederlands Recht, Forensic Psychology, Arts-Klinisch Onderzoeker en Health Education and Promotion. In totaal 15 opleidingen behaalden een tweede of derde notering. Hiermee hebben, net als vorig jaar, in totaal 25 opleidingen een top 3 positie behaald. Van de 44 opleidingen die beoordeeld zijn, hebben er 12 hun positie weten te verbeteren en zijn er 16 gedaald.

Over de Keuzegids

De kwaliteitsoordelen per opleiding in de Keuzegids Masters zijn voor 70 procent gebaseerd op tevredenheidsscores van studenten in het kader van de Nationale Studenten Enquête (NSE). De andere 30 procent wordt bepaald door de oordelen van keurmerkinstantie NVAO. Zie www.keuzegids.org/methodiek voor meer informatie over de methodiek.

In totaal krijgen ruim 750 masteropleidingen een complete beoordeling op tien kwaliteitsaspecten, uitmondend in een ‘totaalscore’ tussen 20 en 100 en eindoordeel van de gidsredactie. Van al deze opleidingen krijgen er in totaal 142 een eindoordeel “++” of “+++”. Deze opleidingen krijgen van de redactie de titel topopleiding.

De Keuzegids Masters is een uitgave van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) in Leiden. De gids is te koop in de winkel of te bestellen viawww.keuzegids.org.

De Keuzegids Masters is voor alle medewerkers en studenten van de UM digitaal gratis in te zien via www.keuzegids.org/ol (klik op Keuzegids Masters).