Online Promotie Martin Bustelo
Promotores: Prof. dr. H. Steinbusch, Prof. dr. Cesar Fabian Loidl, University of Buenos Aires, Argentina, Prof. Dr. Daniel van den Hove
Co-promotor: Dr. A.W.D. Gavilanes
Trefwoorden: epigenetica, hypoxie, therapeutische onderkoeling
"Therapeutic Hypothermia in Neonatal Hypoxic-Ischemic Encephalopathy - Exploring the Role of Epigenetics"
Hypoxisch-ischemisch letsel in de perinatale periode zijn wereldwijd de tweede belangrijkste oorzaak van sterfte bij pasgeborenen. Een groot deel van de pasgeborenen die het eerste letsel overleven, ontwikkelt hersendisfuncties die bekend staan als hypoxisch-ischemische encefalopathie (HIE). Momenteel is therapeutische onderkoeling de enige beschikbare behandeling om de gevolgen van HIE tot een minimum te beperken. Ondanks koeling is het risico op overlijden of ernstige neurodisfunctie nog steeds hoog en is er grote behoefte aan aanvullende neuroprotectieve strategieën. Bovendien is het vaak moeilijk om de exacte etiologie en het tijdstip van het hersenletsel vast te stellen, waardoor een optimale behandeling onmogelijk is. Onderzoek gericht op i) het identificeren van nieuwe biomarkers die betrouwbare informatie zouden kunnen verschaffen over de timing en de aard van het hersenletsel en ii) het verkrijgen van inzicht in de pathofysiologie van HIE zou de uitkomst voor de patiënt kunnen verbeteren. Met het oog op deze gedachte werd in dit proefschrift de rol van epigenetische (dys)regulatie in hypoxisch-ischemische hersenschade en hypothermie-geïnduceerde neuroprotectie onderzocht, gebruik makend van gevestigde diermodellen van perinatale hypoxie-ischemie.
Klik hier voor de live stream.
Voertaal: Engels
Lees ook
-
03 okt10:00
- PhD Defence
Promotie Prafulla Shriyan
"Psychosocial environment during the perinatal period and its adverse impact on mother and child health"
-
03 okt13:00
- PhD Defence
Promotie Julia N. DeBenedictis
"Dietary Phytochemicals for Personalized Prevention: Navigating Complexities"
-
03 okt16:00
- PhD Defence
Promotie Lisanne Vonk
"Healthy Schools, Flourishing Students Exploring the role of schools in shaping students’ lifestyle, health, and educational performance"