Mededeling van het College van Bestuur

Mededeling 15 maart 2020

Beste leden van de UM-gemeenschap,

De Nederlandse regering heeft zojuist besloten om alle scholen [en kinderdagverblijven] te sluiten. Het College van Bestuur beseft dat dit besluit ingrijpende gevolgen heeft voor veel van onze medewerkers. Onderwijs geven op afstand met zo’n korte voorbereidingstijd is al een hele opgave en dat wordt er zeker niet eenvoudiger op als dat gecombineerd moet worden met de zorg voor kleine kinderen. En voor sommige medewerkers geldt dat de universiteit op hen een beroep moet doen om met het oog op de continuïteit van de instelling toch op de werkplek te verschijnen. We willen hier zo verantwoord mogelijk mee omgaan.

In deze nieuwe situatie vragen wij jullie om in overleg met collega’s, leidinggevenden en de partners thuis een geschikte oplossing te vinden, waardoor het werk zoveel mogelijk als normaal kan doorgaan. Te denken valt aan andere werktijden of het overnemen van een opdracht van een collega.

Mocht je door de sluiting van de scholen of door de veranderende omstandigheden op enigerlei wijze in de problemen komen, overleg dan met je afdelingshoofd of beherend baas.

We willen benadrukken dat in beginsel iedereen thuis werkt, maar mocht je om dringende redenen toch naar het werk moeten komen, dan kun je dat met het oog op de noodzaak tot ‘social distancing’ desgewenst met de auto doen. Medewerkers kunnen tijdelijk vrij parkeren: de slagbomen staan open en/of zijn voor iedere medewerker met een UM-kaart te openen.

VOOR STUDENTEN: Universiteitsbibliotheek en gebouwen UM dicht

De UM-gebouwen gaan vanaf morgen (16 maart) dicht voor studenten.

Vanaf morgen zijn ook alle locaties van de Universiteitsbibliotheek gesloten voor studenten, alsmede onderzoekers, docenten en staf van UM/MUMC+. Dienstverlening vindt online plaats. Voor medewerkers die hierdoor met hun onderzoek of onderwijs in problemen komen, is er op aanvraag een offline dienstverlening op afspraak te maken via Ask your Librarian (umlib.nl/ayl). Ook studenten kunnen met hun vragen hier terecht.

Check daarvoor ook de Online Library met updates over de dienstverlening: https://library.maastrichtuniversity.nl/

Onderwijs op afstand

Vanaf maandag wordt ons onderwijs online aangeboden. De voorbereidingen voor het afstandsonderwijs zijn in volle gang en de verwachting is dat de faciliteiten daarvoor meer en meer gereed komen. Op dit moment worden er ruimtes speciaal ingericht voor online onderwijs. Daarnaast worden op centraal niveau technische voorzieningen getroffen. Meer informatie hierover is te vinden op: https://www.maastrichtuniversity.nl/online-education-um.

Het is duidelijk dat de internationale crisis rond het Corona-virus ons allemaal op de proef stelt. In de afgelopen dagen en weken zijn we onder de indruk geraakt van de mate waarin de UM-gemeenschap in de volle breedte haar verantwoordelijkheid neemt en zeer grote flexibiliteit aan de dag legt.

Daar zijn we heel dankbaar voor.

Wij wensen iedereen heel veel sterkte, nu en in de komende periode.

Pas goed op jezelf, je naasten en op elkaar.

Het College van Bestuur, de faculteitsbesturen en het Crisis Management Team

Mededeling 12 maart 2020

Tot nog toe is er binnen de Universiteit Maastricht slechts één positieve test, bij een medewerker die niet in contact is geweest met studenten.

De Nederlandse regering heeft vandaag nieuwe maatregelen aangekondigd. Aanvullend nemen wij nu extra maatregelen. Dat doen we in samenhang met het speciale profiel van de Universiteit Maastricht, met haar kenmerkende internationale studenten- en medewerkerspopulatie, en met het feit dat we sinds gisteren met een pandemie te maken hebben.

Tegemoetkomend aan de zorgen die er leven, doen we er alles aan een passende, pragmatische aanpak te kiezen, die de belangen van onze medewerkers en studenten het beste dient. Lees de laatste update voor de nieuwe maatregelen.

Situatie voortdurend gemonitord
Via de websites van het RIVM, GGD en de World Health Organization (WHO) monitoren wij de situatie voortdurend om te bezien of er alsnog maatregelen nodig zijn, en sturen indien nodig updates.

Meldpunt voor medewerkers:
+ 31 6 38 30 31 32 ​