Iva Kopraleva, alumna MA European Studies (Research)

Het Research Master European Studies (RMES) programma aan de Universiteit Maastricht stelde me in staat om mezelf volledig onder te dompelen in de academische omgeving van de universiteit en uit eerste hand te ervaren hoe het is om onderzoeker te zijn.

Van mij werd verwacht dat ik een aantal individuele en groepsonderzoeksprojecten zou realiseren en hierdoor heb ik mijn analytische, onderzoeks- en schrijfvaardigheden echt en consequent ontwikkeld. Het onderzoek dat ik deed als onderdeel van mijn masterscriptie wordt momenteel zelfs behandeld in het peer-reviewed European Foreign Affairs Review (met mijn masterscriptiebegeleider prof. Maarten Vink als co-auteur). Als onderdeel van het programma kon ik zowel studeren als een onderzoeksstage lopen aan Sciences Po Grenoble in Frankrijk, wat mijn expertise in EU-zaken nog verder heeft vergroot. Ik heb in mijn professionele ontwikkeling veel profijt gehad van de ervaring en kennis die ik tijdens mijn studie in Maastricht heb opgedaan. Na mijn afstuderen heb ik met succes een stage bij het Europees Parlement afgerond en ben ik vervolgens aangenomen bij de European Council of Foreign Relations, een pan-Europese denktank die zich richt op het analyseren van de rol van de EU in de wereld.

Iva Kopraleva (Bulgaars)
Projectcoördinator Sofia Platform