32e Maastrichts Fiscaal Symposium

De fiscale arbeidsrelatie en de handhaving van de Wet DBA per 2025

Op vrijdag 1 november staat de beoordeling van de (fiscale) arbeidsrelatie centraal tijdens ons 32e Maastrichts Fiscaal Symposium.

De vraag wanneer sprake is van een arbeidsrelatie houdt de gemoederen al jaren bezig, te meer omdat echte zelfstandigen (ZZP’ers) zich in een andere fiscale positie bevinden dan werknemers. Tijdens dit symposium zal onder andere worden gekeken naar actuele ontwikkelingen ten aanzien van de fiscale arbeidsrelatie en de aangekondigde opheffing van het handhavingsmoratorium op de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) met ingang van 1 januari 2025.

Voor zover tijdig beschikbaar komt ook het aangekondigde wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelatie en rechtsvermoeden (VBAR) aan bod. In het programma zullen de sprekers de arbeidsrelatie mede vanuit een fiscale bril bespreken en daarbij zowel aandacht besteden aan nationale en internationale verhoudingen. De nadruk ligt daarbij op de heffing van loonbelasting en premies.

Dit programma is in eerste instantie gericht op fiscalisten en juristen die zich bezighouden met de loonbelasting en de premieheffing, maar is daarnaast ook interessant voor anderen die zich bezighouden met de beoordeling van arbeidsrelaties binnen bedrijven.

13.00 uurOntvangst en registratie
13.30 uurOpening door de dagvoorzitter, prof. dr. M. Weerepas (Hoogleraar Fiscale
aspecten van grensoverschrijdende arbeid, Universiteit Maastricht)
13.45 uurDe (schijn)zelfstandige vanuit arbeidsrechtelijk oogpunt, dr. N. Gundt