Population health management

Onderzoek naar PlusWIJken: een kruisbestuiving tussen Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht

In het project PlusWIJken werken zorgprofessionals, professionals uit het sociaal domein en inwoners aan een sterk netwerk in de wijk. Kennisorganisaties Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht doen onderzoek naar PlusWIJken binnen het programma LImburg MEet (LIME): zij volgen het project op de voet en ‘voeden’ het project met inzichten die zij halen uit onder andere de wetenschappelijke literatuur en interviews met betrokkenen.

Zuyd en Universiteit Maastricht bundelen daarmee hun krachten in dit project: samen hebben zij veel kennis van integratie en kwaliteit van zorg, gezond ouder worden in je eigen omgeving, en zinvol onderzoek naar de werking van innovaties.

Meer specifiek is het onderzoek naar PlusWIJken een samenwerking tussen het lectoraat Wijkgerichte Zorg van Zuyd Hogeschool en de Academische Werkplaatsen Ouderenzorg en Duurzame Zorg van Universiteit Maastricht, respectievelijk de AWO-Limburg en de AWDZ-Limburg. De samenwerking tussen Zuyd en Universiteit Maastricht wordt ook versterkt door de betrokkenheid van het Brightlands Institute for Smart Society van Universiteit Maastricht en de Zuyd lectoraten Data Intelligence en Data Visualisatie, allen actief op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. Ook GGD Zuid-Limburg participeert in het onderzoek.

PlusWIJken gaat niet over één domein van zorg, over één groep mensen of patiënten of over één type medewerker in de zorg. Gezondheid en gezond leven in een wijk vraagt vooral om samenwerking en overstijgend denken. Dat is ook wat centraal staat in de krachtenbundeling tussen Zuyd en Universiteit Maastricht. Het lectoraat Wijkgerichte Zorg en de AWO-L hebben veel expertise in de kwaliteit van zorg voor (oudere) mensen, mensen ondersteunen om langer zelfstandig thuis te wonen, en hoe wijknetwerken hierbij kunnen helpen. De AWDZ vormt daarop een aanvulling: de integratie van zorg staat in deze werkplaats centraal, zodat mensen soepel door het soms ingewikkelde zorgsysteem heen kunnen bewegen. Wat Zuyd en Universiteit Maastricht gemeen hebben, is hun plek dicht bij de praktijk: ze hebben nauwe banden met onder andere zorgverleners, patiënten, beleidsmedewerkers en ook studenten. Hierdoor krijgen de onderzoekers vragen aangereikt die leven in de maatschappij en kunnen ze hun geleerde lessen – zoals ook in het PlusWIJken project – ook in de praktijk laten landen.

Vanuit de AWDZ zijn onderzoekers Joana Schraft – die promotieonderzoek doet naar PlusWIJken – Anne van den Bulck, Rowan Smeets, Niels Hameleers, Arianne Elissen en Erik van Rossum betrokken bij de studie naar PlusWIJken. Erik van Rossum werkt eveneens bij Zuyd. Naast Erik zijn vanuit Zuyd zijn onderzoekers Sarah Willard en Stephanie Cornips betrokken bij dit project.

Meer weten over dit PlusWIJken project? Neem contact op met promovenda Joana Schraft, via: j.schraft@maastrichtuniversity.nl

AWDZ8-SamenwerkingUMZuyd