MCICM en The Plant organiseren een workshop over digitaliteit in klassieke muziek

Het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music organiseerde op 30 mei 2024 samen met The Plant de workshop ‘Digital tech meets klassieke muziek’ bij de Faculty of Arts and Social Sciences. Deelnemers waren onder meer onderzoekers en studenten van FASoS, docenten van Conservatorium Maastricht en Zuyd Hogeschool en MCICM-onderzoekers.

Tijdens de workshop bespraken de deelnemers hoe technologie in hun dagelijkse praktijk wordt gebruikt en hoe deze kunnen worden ontwikkeld om een ​​betekenisvolle impact te creëren. Er zijn al veel technologieën beschikbaar die muzikanten helpen, vooral tijdens de voorbereiding op een concert, maar deze brengen ook enkele tegenslagen met zich mee, zoals een overdreven afhankelijkheid van deze technologieën.

Na de discussie verkenden de deelnemers drie technologieën: virtual reality, geluidssensoren en RPi. Met deze ervaringen bespraken de deelnemers verder hoe deze ervaringen hun praktijk helpen, hoe zij dit wel en niet zien werken voor beoefenaars en publiek, en welke toekomstige technologieën zouden kunnen verkennen.

We zijn erg dankbaar voor de vriendelijke gastvrijheid van The Plant bij FASoS voor hun hulp bij het plannen en uitvoeren van deze workshop, en we kijken ernaar uit om in de toekomst een vervolgworkshop te ontwikkelen.