"De EU heeft geen tekort aan regels. Het gaat erom of ze worden gehandhaafd of niet."

Emily O'Reilly bekleedt al meer dan tien jaar de functie van EU-ombudsman. Ze zorgt voor transparantie van de EU-instellingen door opvallende gevallen van wanbeheer te onderzoeken en goed bestuur te bevorderen. Op 20 juni 2024 gaf ze een keynote toespraak op de conferentie "Between narratives and reality: The EU at the gates of a new mandate," georganiseerd door de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en Studio Europa Maastricht van de Universiteit Maastricht. De ombudsman ging in op de meest zorgwekkende onderwerpen in de context van de recente verkiezingen voor het Europees Parlement, en onderzocht wat de uitslag van deze stemmingen aangeeft en hoe de strijd tussen pro-EU en anti-EU visies de toekomst van de alliantie zal beïnvloeden. In haar interview met Studio Europa legde mevrouw O'Reilly uit waarom ze nog steeds gelooft in de erfenis van het Verdrag van Maastricht en hoe ze de belangrijkste taak van haar ambt ziet.

Let op: dit artikel is alleen in het Engels beschikbaar.