Hoge Koninklijke Onderscheiding voor prof. dr. Harry Steinbusch

Op vrijdag 9 februari 2018 is de heer prof. dr. Harry Steinbusch (67) uit Bunde benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Voor de Orde van de Nederlandse Leeuw komen mensen in aanmerking met uitzonderlijke verdiensten voor de samenleving.
De uitreiking van deze oudste Koninklijke Onderscheiding vond plaats tijdens het internationale symposium New Mood Revival Meeting: Depression in the Heart of neurodegenerative diseases op 9 februari 2018 bij de Universiteit Maastricht.
Professor dr. Steinbusch ontving de versierselen uit handen van burgemeester Mirjam Clermonts-Aretz, Burgemeester van Meerssen.

Verdiensten

Professor dr. Steinbusch was hoogleraar Cellulaire Neurowetenschappen aan de faculteit Health, Medicine and Life Sciences aan de Universiteit Maastricht van 1994 tot zijn emeritaat begin 2017. Hij verwierf een buitengewone positie als internationaal leider op het gebied van de Neuroscience, het vakgebied van de neuroanatomie, de werking van ziekteprocessen in de hersenen van de mens. En hij heeft bijgedragen aan de nationaal en internationaal erkende positie van de Universiteit Maastricht op zijn vakgebied. Zijn inzet op dit terrein wordt onderstreept door het grote aantal publicaties dat op zijn naam staat en het grote aantal promovendi dat hij heeft begeleid en nog begeleidt.

EURON

Met de oprichting van de European Graduate School of Neurosciences (EURON) in 1995 droeg hij bij aan een internationale opleiding voor toponderzoekers. En met de oprichting van het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Chemical Neuroanatomy in 1992 realiseerde hij een platform voor publicatie en discussie.

Verdere (internationale) activiteiten

Professor dr. Harry Steinbusch bekleedde diverse directeurschappen zoals bij de International Alzheimer Foundation in Nederland, België en Duitsland van 2002-2010. Hij was directeur van het Institute Brain & Behaviour van de Universiteit Maastricht van 2003-2007 en directeur van de School for Mental Health and Neuroscience van de Universiteit Maastricht van 1992-2013. Daarnaast ontplooide hij diverse nevenactiviteiten, zoals wetenschappelijk adviseur en facilitator van het Gouverneur Kremers Centrum, overheidsadviseur in Sri Lanka, fellow of the Indian Society of Neuroscience, lid van de commissie China van de KNAW, lid van de Evaluatiecommissie van de Russian Academy of Sciences en de Finnish Academy of Sciences. Sinds 2014 is hij correspondent van de Real Academia de Medicina de Murcia in Spanje.

Ook is hij lid van de Society of Neuroscience, de Federation of Neuroscience Society, de International Serotonin Club, de Neuroscience European Concerted Action on Transplantation and Repair (NECTAR) en de International Cajal Club in de VS.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...