Life Time Achievement Award voor ICIS prof. Pieter Glasbergen

Prof. Pieter Glasbergen ontving de Life Time Achievement Award (LTA) voor zijn onderzoek naar Partnerships for Sustainable Development tijdens de CSSI-conferentie in Kopenhagen, Denemarken.

Na drie Amerikanen is prof. Glasbergen de eerste Europeaan die de prijs heeft mogen ontvangen. In zijn laudatie herinnert de voorzitter van de commissie, prof. Rob van Tulder, men eraan dat de Life Time Achievement Award een erkenning is voor wetenschappelijk en maatschappelijk relevant onderzoek in cross-sectorale partnerschappen voor het maatschappelijk welzijn. De belangrijkste expertise van Glasbergen ligt op het gebied van governance, planning en beleid met betrekking tot duurzame ontwikkeling.

Een kritisch denker

De voorzitter bestemelde Pieter als een uitstekende onderzoeker, een kritische denker en een nieuwsgierig persoon. De aanpak van Pieter is altijd kritisch en internationaal en hij laat zien dat het mogelijk is om disciplines te combineren.

De prijs is ook bedoeld als een aanmoediging voor jonge wetenschappers om in de voetstappen van bekende internationale geleerden te volgen.

Een inspiratie voor zijn studenten

Zijn nalatenschap is meer dan alleen zijn boeken, artikelen en inzichten, maar ook zijn coaching en ondersteunende actie richting jonge aspirant-wetenschappers. Pieter heeft het vermogen om zijn studenten sterke begeleiding te bieden, terwijl ze controle krijgen over hun eigen werk.

Twee van zijn voormalige promovendi onderstreepten deze sterke band tussen Pieter en zijn studenten tijdens hun toespraak door te vertellen dat hij en zijn vrouw Wil vele PhD-studenten bij hen thuis hebben verwelkomd, waaruit blijkt dat ondersteuning niet eindigt met het bespreken van een paper of een onderzoeksidee, maar ook een sociale kant heeft.

Prof. Pieter Glasbergen

Pieter Glasbergen is Hoogleraar aan de Universiteit Maastricht (International Centre for Integrated Assessment and Sustainable delopment ICIS) en emeritus hoogleraar Environmental Studies, Policy and Management aan de Universiteit Utrecht en de Nederlandse Open Universiteit. Hij is voorzitter van het Programma Maastricht-Utrecht-Nijmegen Programme on Partnerships.