UM partner in FET Flagship-voorstel voor 'Personalised Health Care'

De UM is een partner in het Future Emerging Technologies (FET) Flagship-voorstel gericht op “Personalised Health Care”. Het Personalised Health Care Initiative is een breed opgezet wetenschappelijk en technologisch voorstel dat de grote uitdaging oppakt om van miljarden patiënten over de hele wereld de kwaliteit van leven te verbeteren door de ontwikkeling van regeneratieve, doelgerichte en op maat gesneden geneesmiddelen.

Hoogleraar Biofabrication for Regenerative Medicine Lorenzo Moroni (MERLN): "Na twee jaar aan het hoofd te hebben gestaan van een organisatie die unieke kansen biedt voor onderzoek en innovatie, zijn wij bijzonder verheugd dat wij in professor Rui Reis een coördinator van wereldklasse hebben gevonden en dat wij de kans hebben om deel uit te maken van de stuurgroep van dit Flagship-voorstel. De weg die voor ons ligt is nog lang, maar we leggen die stapsgewijs af in de hoop om ons reisdoel te behalen."

Het voorstel wordt gecoördineerd door de Universiteit van Minho en ondersteund door een stuurgroep bestaande uit 15 leden, inclusief de Universiteit Maastricht. De stuurgroep vertegenwoordigt de academische wereld en het bedrijfsleven uit heel Europa. Zij wordt ook gesteund door een groot aantal organisaties, waaronder meer dan 140 instellingen uit de wetenschap en zorg, 40 onderzoekinstituten, 95 bedrijfsorganisaties, en 25 lokale en nationale overheden.

Dit initiatief richt zich op de ontwikkeling van gerichte en concrete behandelingen van ziektes met een grote invloed op maatschappij en patiënt door een interdisciplinaire benadering waarbij verschillende spelers betrokken zijn.

FET Flagships behoren tot de meest gerenommeerde, best gefinancierde en uiterst baanbrekende onderzoeksmiddelen van de Europese Unie. Het totale budget van de FET Flagships zal om en nabij de €1 miljard bedragen, met inbegrip van Europese, publieke en particuliere financiering.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...