Minister Van Engelshoven in gesprek met UM-studenten

Op uitnodiging van Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) spraken op 12 november elf UM-studenten in een online bijeenkomst met de minister over hun ervaringen met studeren in coronatijd. Ook Rector Magnificus Rianne Letschert en enkele UM-medewerkers sloten aan. De minister sprak haar bewondering uit voor de flexibiliteit en weerbaarheid van de studenten: “Indrukwekkend om te zien hoe dapper de jongere generatie zich door deze moeilijke tijd heenslaat.” Zij riep de studenten nadrukkelijk op om zorgzaam naar elkaar om te blijven zien. De minister gaf aan er alles aan te blijven doen om de uitzonderingspositie voor het hoger onderwijs in stand te houden: “Ik ben doordrongen van het belang van gedeeltelijk on campus onderwijs voor de motivatie en sociale contacten van studenten.”

Minister van Engelshoven
Minister Ingrid van Engelshoven tijdens de online bijeenkomst

De deelnemende studenten spraken openhartig over hun ervaringen sinds maart van dit jaar. Wat ze unaniem misten, is de fysieke aanwezigheid van medestudenten en docenten. Alles is online, zelfs de sociale activiteiten. Dat valt soms zwaar, vertelden ze. Ook vonden ze het een gemis dat je minder gemakkelijk tijdens een online onderwijssessie een vraag stelt, een discussie voert en van de cultuurverschillen in een internationale omgeving leert. Gemotiveerd blijven valt niet mee, omdat je onder deze omstandigheden niet even snel kunt overleggen met een medestudent of een docent om uitleg kunt vragen. Daardoor kost het meer moeite om de leerstof te verwerken, dat verzwaart de studielast. Ze dwingen zichzelf tot het in stand houden van een gezond dagritme door regelmatig te gaan wandelen en het scherm even te verlaten. Zij vonden het bovendien fijn dat steeds meer medestudenten toch weer naar Maastricht komen, al is het soms maar voor een paar dagen per week.

Betrokkenheid

De UM-studenten waardeerden het dat ze door hun docenten en door de onderwijsexperts betrokken worden bij het zoeken naar de beste oplossingen binnen de bestaande mogelijkheden. Ze worden continu bevraagd over hun ervaringen met online, hybride (helft van de onderwijsgroep on campus, andere helft online) en blended (combinatie van online en on campus) onderwijs. Ze zagen daar een stevige ontwikkeling sinds maart, toen razendsnel moest worden overgegaan op online onderwijs. Er zijn zelfs docenten die online sociale activiteiten organiseren om studenten toch onder deze omstandigheden iets van het sociale studentenleven te laten meemaken. Studenten zelf doen dat ook: groepen samenstellen die online spelletjes spelen en ontspannen over andere zaken dan de studie met elkaar praten. Onderwijsexperts deelden mee dat nu pas echt de waarde van een fysieke campus zichtbaar wordt. Die bestaat namelijk uit face to face contact, een dagelijks ritme en interactie met anderen.

Rianne Letschert

Trots en zorg

Rector Rianne Letschert was het ministerie dankbaar voor het feit dat studenten en medewerkers toch deels on campus kunnen komen. Ze hoopte dat daar geen verandering in hoeft te worden gebracht. Ook sprak ze haar trots uit over alle studenten en medewerkers die nu al zo lang telkens weer doorzetten. Tegelijkertijd maakte ze zich zorgen, bijvoorbeeld over studenten die met Kerstmis niet naar huis kunnen. Daar moeten we als UM iets voor regelen, denk bijvoorbeeld aan buddygroepen. Minister Van Engelshoven sloot af met de volgende woorden: “De studietijd vormt je enorm. Juist dat aspect is nu veel moeilijker in te vullen. Maar we blijven zoeken naar manieren om dat op te lossen.”