Hoe vind (en houd) je een moreel onderzoekskompas in interdisciplinaire onderzoeksprojecten?

Iedereen heeft de verhalen gelezen over individuele gevallen van wetenschappelijk wangedrag. Maar onderzoeksprojecten worden zelden uitgevoerd door slechts één onderzoeker. Het is vaak een samenwerking tussen verschillende onderzoekers van verschillende disciplines en onderzoeksscholen. Dat betekent niet één, maar meer meningen over het begrip ‘goede wetenschap’. En dat zou een slechte invloed kunnen hebben op de wetenschappelijke integriteit van de het project. Het zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot inefficiënte samenwerking, het vermijden van innovatie, ongegrond onderzoek naar integriteit en geloofwaardigheid, of zelfs conflict.

Hoe gaan interdisciplinaire wetenschappelijke samenwerkingsverbanden om met uit elkaar lopende ideeën over wetenschappelijke integriteit, en met de (misschien zelfs wel conflict veroorzakende) verschillen?

Dr. Bart Penders - Assistant Professor Metamedica aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences - hoopt antwoorden te vinden op deze vragen in zijn onderzoeksproject Integrity in Interdisciplinaire Onderzoekscoördinaties. Zijn doel: 'het documenteren van de morele posities die diverse groepen wetenschappers innemen en hoe deze in de praktijk worden overbrugd, om vervolgens een moreel-wetenschappelijke topografie te schetsen'. Voor zijn onderzoek krijgt Penders €150.000,- van ZonMW (een nationale financieringsorganisatie voor gezondheidsonderzoek en -ontwikkeling). Samen met een team gaat hij ​​diepgaand kwalitatief onderzoek verrichten onder drie onderzoeksgroepen die gekenmerkt worden door samenwerkende werkwijzen en interdisciplinaire context, te weten de Academie van Verloskunde, de KOALA Birth Cohort en de Nederlandse Academie voor Voedingswetenschappen.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...