Estefanía Callejas De Luca - Membership and Governance Officer bij het European Patients' Forum

Estefania werkt voor het European Patient's Forum, de belangrijkste stem van patiëntenorganisaties in Europa. Haar rol bestaat uit het creëren van een dialoog tussen patiëntenorganisaties en andere partijen die betrokken zijn bij Europese projecten. Om patiënten mondiger te maken door middel van patiëntenadviesraden, vertrouwt Estefania op praktische kennis en hulpmiddelen die ze heeft opgedaan tijdens de masteropleiding Governance and Leadership in European Public Health.

De waarde van goed bestuur

Estefania: "Mijn functietitel is Membership and Governance Officer, als alumna voor een master met 'Governance' in de naam zou je kunnen zeggen dat ik een voorsprong had tijdens mijn sollicitatie." Naast het bestuur van complexe gezondheidsorganisaties kan Estefania voor haar werk ook terugkijken naar onder andere leiderschapstraining, stakeholder management en beleidsnota's schrijven. "Een van de beste dingen die het programma me gaf, was een stage bij de Europese Commissie, waar ik werkte voor de eenheid Beleidsstrategie op de afdeling Gezondheid en Voedselveiligheid en echt kon duiken in de EU-bubbel."

Tussen patiëntengroepen en beleidsmakers

Estefania werkt nu voor het European Patient's Forum, een overkoepelende organisatie die 79 patiëntenorganisaties op Europees niveau vertegenwoordigt. "Ik werk aan de coördinatie van patiëntenadviesraden; groepen patiënten die hun visie geven op Europese projecten. Zie het als rondetafelgesprekken waar beleidsmakers zitten naast vertegenwoordigers van de industrie, patiënten, patiëntenorganisaties en zorgverleners - het is heel inspirerend om al deze verschillende stemmen te horen." Voorbeelden van lopende Europese projecten zijn Digitale gezondheid en Universele toegang tot gezondheidszorg.

Academia ten gunste van echte problemen

Estefania is nog niet uitgekeken op haar carrière, ze wil in de nabije toekomst promoveren en hoogleraar worden. "Werken bij het European Patients' Forum geeft me inzichten in wat de echte behoeften zijn, die ik kan gebruiken in de academische wereld."

Als je op zoek bent naar dezelfde inzichten zonder per se te willen promoveren, dan is het masterprogramma nog steeds geschikt voor jou. "Veel casussen die we hebben besproken, komen terug in mijn werk. Als je hoort over authentieke casussen die aan de Universiteit Maastricht worden onderwezen, weet dan dat ze je  voorbereiden op de echte wereld."

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...