Deelname UM aan Ontwikkelingsprogramma VN

Vrijdag 22 september heeft de Universiteit Maastricht samen met negen toonaangevende universiteiten verspreid over de hele wereld een nieuwe samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor deelname aan de Onderzoeksraad (Research Council) van de UNSIF met het Social Impact Fund van de Verenigde Naties (UNSIF). Het UNSIF is een onderdeel van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDP). Doel van het partnerschap is het leveren van een bijdrage bij het realiseren van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals of SDG's) voor 2030 door middel van gezamenlijk onderzoek op het terrein van duurzame ontwikkelingsinvesteringen. De ondertekening vond plaats in de zijlijn van de 72e Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York en werd bijgewoond door professor dr. Harry Hummels van de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht, die lid is van de Onderzoeksraad.

De investeringssector die zich bezighoudt met de implementatie van SDG's is in hoog tempo gegroeid. De twee grootste pensioenfondsen van Nederland, het ABP en het PFZW, hebben al toegezegd om voor 2020 een totaalbedrag van 80 miljard euro vrij te maken voor duurzame ontwikkelingsinvesteringen. Aangezien de sector groeit, is één van de uitdagingen om te meten wat het effect van de investeringen is. De Onderzoeksraad wil hieraan graag haar bijdrage leveren. Het partnerschap heeft verder als doel de onderzoeksactiviteiten te ontwikkelen en te stimuleren die een belangrijke rol spelen bij de groei van de financiële middelen die naar de SDG's stromen.

De Onderzoeksraad van het UNSIF, die het partnerschap leidt, brengt vooraanstaande economische faculteiten uit de VS, Europa en Azië bijeen om de methodologie te ontwikkelen en de parameters vast te stellen om het ontwikkelingseffect te meten. De Raad gaat onderzoeken hoe het analytische kader, het verzamelen van meetgegevens en de beleidsomgeving kunnen worden verbeterd die de commerciële kapitaalstromen moeten stimuleren en ondersteunen ter ondersteuning van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de VN.

Door middel van aanvullende cycli van onderzoek-tests-certificering-beleid streeft de Onderzoeksraad ernaar om uiteindelijk een structuur op zetten die overheden, bedrijven en internationale investeerders gaat ondersteunen bij het nemen van goed onderbouwde investeringsbeslissingen, het bepalen van nieuwe beleidsopties voor duurzame ontwikkelingsinvestering en het bieden van prikkels voor kapitaalmarkten om voorrang te geven aan investeringspraktijken die zijn afgestemd op SDG's.

“De vakgroep Finance van onze School of Business and Economics heeft de unieke positie om een prominente rol te vervullen binnen de Onderzoeksraad”, aldus Harry Hummels. “We beschikken over uitstekende kennis, ervaring en netwerken om het werk van het UNSIF te ondersteunen. Bovendien vormt onze onderzoeksfocus een goede aanvulling op die van de overige universiteiten.”

De volgende economische faculteiten en universitaire instellingen hebben zich samen met de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht aan dit initiatief verbonden: Sprott School of Business, Carleton University; China Europe International Business School; National University of Singapore Business School; Saïd Business School, de Universiteit van Oxford;  School of Economics, de Tsinghua-universiteit; Bertha Centre for Social Innovation, Graduate School of Business, Universiteit van Kaapstad; de Wharton School van de Universiteit van Pennsylvania en de Universiteit van Zürich.