Alarmerend aantal afwijkingen bij Limburgse baby’s

Van de circa 8000 kinderen die jaarlijks in Limburg worden geboren hebben er ongeveer 300 een aangeboren afwijking. Dat is 3,84 procent of 38 op de 1000 kinderen. Het Nederlands gemiddelde ligt op 2,84 procent.

Epidemioloog Luc Smits van de Universiteit in Maastricht noemt het 'alarmerend' in De Limburger. Ook andere media besteedden aandacht aan het onderzoek.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington