DigiD gebruiken vanuit het buitenland

DigiD is het Nederlandse nationale platform voor digitale identificatie. Met je DigiD kun je je online identificeren, bijvoorbeeld bij je aanmelding bij Studielink voor Universiteit Maastricht (UM), het gebruik van overheidwebsites en contacten met Nederlandse zorginstellingen.

Om een DigiD aan te vragen moet je een Nederlands woonadres en een Nederlands burgerservicenummer (BSN) hebben. DigiD is niet beschikbaar voor internationale aanvragers die nog niet eerder in Nederland hebben gewoond.

Problemen met DigiD vanuit het buitenland

Als je een DigiD hebt en je aanmeldt of herinschrijft bij UM vanuit het buitenland, is het goed om te weten dat DigiD soms maar beperkt beschikbaar is vanuit het buitenland. Dit kan bijvoorbeeld komen door DDoS-aanvallen. Ben je bang dat je hier door een deadline voor je aanmelding of inschrijving bij UM mist? Neem dan contact op met het Studenten Service Centrum. Studielink heeft ook alternatieve identificatiemethoden die je kunt gebruiken.

Kijk voor de meest recente informatie over problemen met DigiD bij de nieuwsberichten op de DigiD website.

Als je naar het buitenland verhuist, vervalt je DigiD

Als je verhuist naar het buitenland, bijvoorbeeld omdat je in de buurt van Maastricht in België of Duitsland gaat wonen, vervalt je DigiD als gevolg van je adreswijziging. Je moet dan op een andere manier inloggen bij Studielink. Stuur in dat geval een e-mail naar onze ICTS Servicedesk via servicedesk-icts@maastrichtuniversity.nl en geef aan dat je je DigiD-authenticatie wilt omzetten in een Studielink-authenticatie.