Studeren met een functiebeperking of chronische ziekte

Ben je student aan Universiteit Maastricht (UM) en heb je een lichamelijke-, psychische-, en/of zintuiglijke beperking, een chronische ziekte of een andere aandoening, zoals dyslexie, ADHD, autisme of de ziekte van Crohn? Dan kun je ondersteuning of voorzieningen aanvragen om studeren met je functiebeperking makkelijker te maken.

We raden aan om zo op tijd mogelijk ondersteuning of voorzieningen aan te vragen, het liefst voor je je studie aan UM begint.  Het kan namelijk zo'n zes weken duren om de ondersteuning of voorzieningen die je hebt aangevraagd, te regelen.

Disability Support

Om toegang te krijgen tot ondersteuning, zoals extra examentijd, kleinere examenruimtes en ondersteunende technologie, kun je contact opnemen met Disability Support. Een lid van ons Disability Support-team zal je behoeften beoordelen en de beste oplossingen voor jou bekijken.

Ontdek hoe je ondersteuning kan aanvragen

Houd er rekening mee dat de beschikbare diensten en faciliteiten per faculteit of onderwijseenheid kunnen verschillen.

De functiebeperking of chronische ziekte wordt niet op je diploma vermeld.

Bekijk onze video voor meer informatie.

Ondersteunende technologie

We bieden de volgende tekst-naar-spraak (voorlees)-software aan voor studenten die hiervoor in aanmerking komen:

• ReadSpeaker TextAid: Dit online tekst-naar-spraak programma helpt je bij het lezen en begrijpen van tekst door een hoorbare versie van je documenten te bieden, evenals functies zoals tekstmarkering en een leesliniaal voor extra auditieve en visuele ondersteuning.
  • ReadSpeaker voor TestVision Deze add-on helpt bij het voorlezen van examenvragen en documenten tijdens digitale examens.

Financiële ondersteuning

Als je studievertraging hebt opgelopen door je functie beperking of chronische aandoening, kun je in aanmerking komen voor financiële ondersteuning uit het UM Profileringsfonds, om extra kosten te dekken.

Je kunt ook aanvullende ondersteuning krijgen via DUO of de Nederlandse gemeente waar je verblijft. Bekijk de ECIO factsheet voor meer informatie.

Speciale huisvestingseisen

Als je speciale woonwensen hebt (bijvoorbeeld rolstoeltoegankelijkheid of een lift) vanwege een lichamelijke handicap of chronische ziekte, neem dan ruim van tevoren contact op met Disability Support om ons op de hoogte te stellen van je wensen. Stuur ons een medische verklaring en een gedetailleerde beschrijving van de woningaanpassingen die je nodig hebt. Disability Support zal je aanvraag indienen bij Maastricht Housing.

Studenten met autisme (ASS) kunnen in aanmerking komen voor een studentenkamer bij Jados in het centrum van de stad.

Inclusieve stages

Via onze Career Services biedt UM verschillende programma's, workshops en lezingen om je voor te bereiden op je carrière. Ze kunnen je ook helpen bij het vinden van inclusieve stages en vrijwilligerswerk. ECIO, het Nederlands expertisecentrum voor inclusief onderwijs, kan je ook helpen bij het opdoen van maatschappelijke werkervaring en tips geven voor het vinden van inclusieve stages

Toegankelijkheid: fysiek en digitaal

Bij UM zetten we ons volledig in om inclusief te zijn en om onze locaties en informatie gemakkelijk beschikbaar te maken voor iedereen. Zie voor meer informatie:

Wilt u een probleem met de toegankelijkheid van een UM-locatie of digitale omgeving melden of heeft u suggesties voor verbetering, stuur dan een e-mail naar access-UM@maastrichtuniversity.nl.

Psychologische ondersteuning en welzijn

Als je tijdens je studie last hebt van stress of andere uitdagingen, biedt de UM een scala aan initiatieven, activiteiten en programma's om je welzijn te ondersteunen. Dit zijn onder andere psychologische diensten en verwijzingen, collegiale ondersteuning, workshops stressmanagement en zelfs informele gemeenschapsdiners. Vind de juiste ondersteuning voor jou:

• Psychologische ondersteuning
  • Initiatieven voor welzijn
  • Studentenpastoraat (InnBetween)

UnliMited Netwerk

UnliMited is een netwerk voor en door studenten en medewerkers met zichtbare en/of onzichtbare functiebeperkingen of chronische aandoeningen, onder de paraplu van de Taskforce Drempelvrij studeren en werken aan de UM.

Sluit je bij ons aan en maak deel uit van onze actieve gemeenschap die streeft naar een inclusieve en toegankelijke omgeving voor iedereen bij UM.

Help empathie in de gezondheidszorg te bevorderen

De stichting Mens Achter de Patiënt nodigt studenten met een functiebeperking of chronische ziekte uit om hun verhalen te delen met toekomstige zorgprofessionals en zo empathie in de patiëntenzorg te bevorderen. Als je een bijdrage wilt leveren, stuur dan een e-mail naar info@mensachterdepatient.nl

Continue verbetering van inclusief onderwijs

Sinds Rianne Letschert in 2020 de 'Intentieverklaring Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs' over het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap ondertekende, is de UM actief bezig met het verbeteren van de inclusiviteit van ons onderwijs.

Je kunt ook lezen over gesprekken tussen Rector Magnificus Pamela Habibovic, Disability Officer Sigrid Péters en studenten Carolina, John en Sjoerd over de vooruitgang die is geboekt en welke mogelijkheden er nog zijn. En bekijk de resultaten van studentenenquête 2023