Daisy Jonkers nieuwe wetenschappelijke directeur NUTRIM

Prof. dr. Daisy Jonkers is per 1 september 2020 benoemd tot wetenschappelijk directeur van NUTRIM, School of Nutrition and Translational Research in Metabolism. Ze volgt prof. dr. Annemie Schols op die sinds 1 juni 2020 decaan is van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.

De benoeming van Daisy Jonkers is voor een reguliere periode van 6 jaar. Naast haar rol als wetenschappelijk directeur van NUTRIM blijft ze werken binnen de vakgroep Interne Geneeskunde als hoogleraar Darmgezondheid.

Jonkers studeerde Biologische Gezondheidswetenschappen (1987-1992) en promoveerde in 1997 aan de Universiteit Maastricht. Daarna werkte ze eerst als postdoc bij de afdeling Medische Microbiologie (1997-1999). Vervolgens werkte ze als postdoc (1999-2007), universitair docent (2008-2016) en universitair hoofddocent (2016-2019) bij de Vakgroep Interne Geneeskunde, onderafdeling Maag-, Darm- en Leverziekten. Sinds 1 maart 2019 is ze hoogleraar Darmgezondheid. Haar onderzoek richt zich op de bidirectionele interactie tussen darmfunctie en voeding in de context van veel voorkomende darmaandoeningen en met een sterke translationele benadering. Ze is hoofd van het het laboratorium Maag-, Darm- en Leverziekten en is PI van verschillende cohort- en (voedings) interventiestudies bij inflammatoire darmaandoeningen en het prikkelbare darmsyndroom. Ze heeft meer dan 160 peer-review-artikelen over dit onderwerp gepubliceerd. Ook was ze werkzaam binnen diverse EU-projecten, het Top Institute of Food and Nutrition en het Carbohydrate Competence Center. Ze is bestuurslid van de Experimentele Sectie Gastro-enterologie van de Nederlandse Vereniging en is lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van de Maag Lever Darm Stichting.

Het faculteitsbestuur wenst professor Jonkers veel succes in haar nieuwe rol.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington