Van Zuid-Afrika naar Maastricht

Aan de Universiteit Maastricht (UM) studeren studenten vanuit alle hoeken van de wereld, dus ook uit Zuid-Afrika. Waarom kozen zij voor Maastricht, hoe bevalt de UM en de stad? En hebben zij aan het begin van hun studie een cultuurschok ervaren? We horen het van Julia Stenz, Jordin Borer en Christie Courtnage. Zij leven en studeren al een tijdje in Maastricht: Julia (20) zit in het tweede jaar van het Maastricht Science Programme (FSE), Jordin (24) is bezig met het afronden van zijn Master International Business (SBE), specialisatie Corporate Finance, en Christie (21) zit in het derde jaar van de bacheloropleiding Data Science and Knowledge Engineering (FSE).

Julia Stenz

Julia Stenz

Europa
“Toen ik mij 2017 wilde aanmelden bij een universiteit was de situatie in de Zuid-Afrikaanse universitaire wereld instabiel. Voor mij was deze onzekere situatie een van de redenen om te kijken naar universiteiten buiten Zuid-Afrika. Ik ging googlen op de zoektermen ‘science university’, ‘English’, ‘Europe’. Een van de eerste resultaten was de UM. Ik zag een heleboel interessante dingen, zoals uitwisselingsprogramma’s en ik dacht ‘dit kan niet waar zijn’. Ik las meer informatie over de opleiding en raakte steeds meer geïnteresseerd. Voor ik het wist, was ik me aan het aanmelden en ik kan je één ding zeggen: ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze.”

Actief
“Hier aan de UM, met het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO), moet je voortdurend je hoofd erbij houden. Dat is stressvol, maar tegelijkertijd ontwikkel je heel veel vaardigheden voor de echte wereld, voor later.  De manier waarop we hier onderwijs krijgen, is zo actief dat het je dwingt voortdurend je stof bij te houden en te leren. Als je dan examens hebt en je hebt maar zes weken gehad om een syllabus van zes maanden te bestuderen, kun je je een beetje overdonderd voelen. Maar ik weet altijd meer dan ik dacht. Je studeert namelijk gedurende het hele blok voor de tutorgroepen. Je moet de stof actief lezen, het onderwerp bespreken, en dan begrijp je het. Geloof me, je onthoudt veel beter als je erover discussieert. Het is net als bij scheikunde: als je mechanismen uitlegt aan anderen, weet je waar je het over hebt. Dat gebeurt niet als je een afbeelding krijgt van wat een mechanisme is. Anderen die in andere leeromgevingen hebben gestudeerd, zeggen altijd dat ze veel betere cijfers halen hier in Maastricht. Ik begrijp heel goed waarom.”

Maastricht
”Deze stad geeft je een typisch Europees gevoel: de rivier stroomt door het midden van de stad, er zijn heel veel historische gebouwen, en je loopt op straten met kinderkopjes. Mij viel aan deze stad meteen op dat je overal omgeven bent door studenten. En dat is geweldig. Een echte universiteitsstad waar iedereen in hetzelfde bootje zit en geniet van de sociale hub die de universiteit en de stad vormen. Waar anders vind je dat?”

Februari
“Een ander groot voordeel is dat je met sommige opleidingen aan de UM in februari kunt beginnen. In het Zuid-Afrikaanse zuidelijk halfrond loopt het academisch jaar van januari tot december en heb je  zomervakantie in december/januari. In Europa is het ongebruikelijk dat je in februari kunt starten met een opleiding. Hier aan de UM hoef je niet te wachten tot september, maar kun je in februari beginnen, net zoals in Zuid-Afrika. Dit betekent ook dat dat ik niet hoef te wachten als ik een masteropleiding wil gaan doen ergens in het zuidelijk halfrond.” 

Jordin Borer

Probleemgestuurd Onderwijs (PGO)
“Ik ben hier al een jaar en nu ben ik mijn masteropleiding aan het afronden. Ik weet nog goed dat ik na mijn bacheloropleiding in Zuid-Afrika in de eerste tutorgroep zat en de andere studenten een presentatie zag geven. Iets dat ik zelf nog nooit had gedaan. Voorheen zag ik als een berg op tegen openbaar spreken en presenteren, maar nu ben ik ervan overtuigd dat dit een van de beste manieren is om te leren. Je krijgt in Maastricht niet alleen een academische ervaring, maar ook levenservaring. Je leert informatie verwerken, die in een toegankelijk format te gieten en uiteindelijk op zo’n manier te presenteren en samen te vatten dat anderen het begrijpen. Ik heb mijn spreekvaardigheid verbeterd en geleerd van de feedback die ik krijg en ook geef. Ik zou nooit meer met een ander systeem dan PGO willen studeren. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit weer ongeconcentreerd in een collegezaal wil zitten, tussen duizenden andere studenten.”

Groepswerk
“We werken in onderwijsgroepen aan real-life cassussen en projecten. Het eerste spannende deel van zo’n project is kennismaken met andere studenten in de groep. In mijn geval kwamen sommige studenten uit landen waarvan ik het bestaan niet eens kende, zoals Suriname of Aruba. Een van de projecten ging over behavioural finance, een wetenschap die psychologie combineert met traditionele finance. Heel bijzonder dat dit blok in Maastricht wordt aangeboden, want dat gebeurt niet aan veel andere universiteiten. We bestudeerden een gedragsfout die mensen maken in hun spaargedrag. We hielden een enquête om te zien of mensen meer zouden sparen, als ze werden verwezen naar een nationaal spaarniveau. Dus als ze weten dat de gemiddelde Nederlander 100 euro per maand spaart, denken ze dan dat ze dezelfde hoeveelheid moeten sparen. De resultaten waren opmerkelijk. Van de behandelgroep was ongeveer 18% meer geneigd een groter bedrag te sparen dan de controlegroep die geen informatie had gekregen over nationaal spaargedrag. Alle projecten waren interessant. Werken met real-world casussen was absoluut het spannendst.”  

Ervaring
“Dit is een zonder enige twijfel een ongelooflijk bijzondere ervaring geweest en terugkijkend denk ik echt dat ik geen betere stad en betere universiteit had kunnen kiezen. Alles, van de academische ervaring, de sociale ervaring, tot de culturele ervaring en ervaring met de stad waren wat ik zocht. Er zijn maar heel weinig dingen die ik in de loop van dit jaar zou hebben veranderd. Met andere woorden, ik ben ontzettend blij.”

Toekomst
“Wanneer ik mijn masteropleiding in International Business met specialisatie Corporate Finance heb gehaald, ga ik absoluut terug naar Zuid-Afrika om daar mijn bijdrage te leveren aan de finance wereld.”

Christie Courtnage

Project Centred Learning
“Ik ben een derdejaars student Data Science and Knowledge Engineering. Onze opleiding start niet in februari, dus ik studeer af aan het eind van dit academisch jaar in juni. In mijn opleiding werken we op basis van Project Centred Learning (PCL). De projecten zijn heel interessant, toegespitst op de blokken die je volgt en zinvol. Een echte aanvulling. In Zuid-Afrika werk je niet veel aan groepsprojecten. Het is hard werken, want blokken van acht weken zijn uitdagend. Je bent altijd bezig! We maken vaak de grap dat we altijd drie weken achterlopen, want na de examens doe je het even rustig aan en moet je daarna weer heel snel alles inhalen. De opleiding is heel internationaal. Ik heb daadwerkelijk meer Italiaanse dan Nederlandse vrienden. We brengen heel veel tijd met elkaar door, omdat we allemaal in dezelfde situatie zitten. Ver weg van thuis.”

Stage
“Na mijn eerste jaar ben ik begonnen met mijn stage via Knowledge Engineering@Work. Dit betekent dat ik tijdens de onderwijsperiodes enkele dagen per week en in de zomervakantie een hele maand lang werk bij een software engineering bedrijf in een nabijgelegen stad. Daardoor krijg je als student een ander perspectief op je vakgebied. Ik probeer de dingen die ik op de universiteit leer op het werk uit, dus ik weet dat ze bedoeld zijn voor real-life situaties. Mijn werk is interessant en de begeleiders zijn erg begripvol, de meesten zijn alumni van deze opleiding. Als je van werkuren moet veranderen vanwege examens, zijn ze erg flexibel.” 

Docenten
“Docenten zijn hier erg benaderbaar. In Zuid-Afrika is dat compleet anders. Daar ken je misschien een of twee docenten van naam. Maar hier, bij DKE, hoef je niet eens beste doctor of professor te zeggen. Je spreekt ze gewoon aan met hun voornaam. Bij gelegenheden komen studenten en docenten allemaal samen. Daardoor zien wij onze docenten als normale mensen. Niet zoals leraren op de middelbare school. Als je die buiten school zag, dacht je heb jij een leven buiten de school?'”

Aanbevelen
“Ik zou de Universiteit Maastricht absoluut aanbevelen aan Zuid-Afrikaanse studenten, vooral mijn opleiding. Er zijn namelijk niet veel opleidingen in Data Science op bachelorniveau. Data Science is zeer in trek. Het is een interessant vakgebied dat op bijna ieder ander gebied kan worden toegepast. Het is een wetenschap die echt nodig is. Ik heb volstrekt geen spijt dat ik hierheen ben gekomen. Je maakt gemakkelijk vrienden omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Een ding: bereid je voor op vreselijk weer.”

 

Wil je ook hier studeren? Kijk dan naar dit overzicht van onze bachelor- en masteropleidingen.

De Universiteit Maastricht is in Zuid-Afrika voor de Study in Holland tour van 15 tot 20 maart. Klik hier om te zien waar je ons kunt vinden. 

Fotografie: Quinten Tolboom

Lees ook

  • In je eentje verhuizen naar een nieuw land met een andere cultuur en taal en zonder supportnetwerk is niet niks. Mastersstudente Beverlianne wist na haar aankomst in Maastricht daarom al snel dat ze betrokken wilde raken bij de lokale gemeenschap. Via het Personal & Professional Development Portal...

  • Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...

  • Eerste generatie niet-westerse immigrantenvrouwen competitiever dan Nederlandse vrouwen. Dit en meer blijkt uit onderzoek door Dr. Özge Gökdemir en Prof. Devrim Dumludağ van de Universiteit Maastricht.