Ambitie is om minstens 50 nieuwe donoren te werven

Tragos studenten voeren actie voor stamceldonatie

Studentenvereniging Tragos organiseert vanaf vandaag tot en met vrijdag 22 februari een speciale week in het teken van stamceldonatie. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd, waarmee de Tragos-studenten mensen willen overtuigen om stamceldonor te worden. Ook hopen zij een mooi bedrag op te halen voor Matchis, het Nederlands Centrum voor Stamceldonoren.

Genezen dankzij stamcellen
Per jaar krijgen enkele duizenden mensen in Nederland te horen dat ze een vorm van bloedkanker hebben. Een patiënt met leukemie of een andere ernstige bloedziekte kan genezen dankzij de stamcellen van een donor. Nog steeds is het niet mogelijk om voor elke patiënt op tijd een passende stamceldonor te vinden. De kans op een donor binnen de familie van de patiënt, is slechts 30%.  Daarom is het belangrijk dat veel mensen zich aanmelden zodat de kans op een match groter is. Je kunt stamcellen op twee manieren doneren via het bloed of beenmerg. Welke procedure gekozen wordt, hangt af van de behandelend arts van de patiënt. Ruim 80% van de stamceldonoren wordt gevonden in de leeftijdscategorie tot 35 jaar.

Tragos Donorweek
Op maandag 18 februari is er een Algemene Leden Vergadering, waarbij twee vrijwilligers, waarvan een ex-patiënt, namens stichting Matchis uitleg komen geven over het belang van stamceldonatie en hoe het in zijn werk gaat. Hiernaast zal een eerstejaars van de vereniging, die zelf leukemie en een stamceltransplantatie heeft gehad, zijn verhaal vertellen.

Lege flessen inzamelen op de Markt
Op dinsdag 19 februari is er tussen 12 en 18 uur een grote 'kratjes/plastic flessen inzamelingsactie' op de Markt in Maastricht. Hier kunnen mensen kratjes/flessen inleveren. Het opgehaalde statiegeld gaat naar Matchis.

Aanmelden als donor
Tijdens het evenement op de Markt kunnen studenten en passanten zich aanmelden als donor. Woensdagavond is er een feest op de vereniging, waar studenten zich ook nog kunnen aanmelden als donor. Daarnaast zal van elk glas bier dat woensdagavond wordt verkocht 10 cent worden gedoneerd aan Matchis. Vrijdag gaat een delegatie van het Tragosbestuur naar stichting Matchis in Leiden om bekend te maken hoeveel geld er is opgehaald en hoeveel mensen zich hebben aangemeld als stamceldonor. De ambitie is om minstens 50 nieuwe donoren te werven.

Tragos action Stem cell donation

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington