Nieuwe Portugese medische faculteit gebaseerd op het UM-model

In het kader van een nieuw internationaal onderwijs project bezocht een Portugese delegatie FHML op donderdag 6 en vrijdag 7 april voor een nadere kennismaking met ons onderwijssysteem, faciliteiten en staf.

SHE Collaborates coördineert dit samenwerkingsproject met als doel om in Portugal een 6-jarig, Engelstalig medisch curriculum op te zetten gebaseerd op het Maastrichtse model. De nieuwe medische faculteit zal worden gevestigd in Cascais in samenwerking met de gemeente Cascais en Grupo Luz Saúde, een grote zorgverlener in Portugal.

Universidade Católica Portuguesa is een privé-universiteit en biedt hiermee het eerste private, Engelstalige geneeskundeprogramma in Portugal. Op 24 februari jl. is de samenwerkingsovereenkomst tussen UM/FHML en UCP ondertekend in Lissabon. Na de voorbereidende fase - waarin de accreditatie voor de opleiding wordt aangevraagd, het curriculum wordt uitgewerkt en de nieuwe faculteit en een nieuw ziekenhuis wordt gebouwd in Cascais - kunnen naar verwachting de eerste 100 studenten starten in de bachelorfase in september 2020.

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Mayke Oosterloo is bewegingsstoornissen neuroloog in het Maastricht UMC+ en onderzoeker bij instituut MHeNs van Maastricht University. Op de poli en in verschillende verpleeghuizen in Limburg begeleidt en behandelt ze patiënten (en hun naasten) met de ziekte van Huntington

• Bloedprikken, een infuus aanleggen of in het oor kijken; zelfs ogenschijnlijk eenvoudige medische handelingen kunnen bij kinderen angst, pijn en stress veroorzaken. Volgens kinderarts-intensivist Piet Leroy zijn comfort en vertrouwen net zo belangrijk als de medische behandeling zelf. Hij onderzoekt...