Yvonne van der Meer praat over duurzaamheidsonderzoek

Wat is duurzamer? Een boek of een e-reader? Yvonne van der Meer legt uit hoe we steeds moeten kiezen voor de meest duurzame optie. Of iets duurzamer is, hangt van veel factoren af.

Wil je het antwoord weten op bovenstaande vraag? Lees dan de gastcolumn van Brightlands news.

Prof. Dr. Yvonne van der Meer is Project Owner Sustainable Research bij Taskforce Sustainable UM2030, hoogleraar Sustainability of Chemicals and Materials en scientific co-director van AMIBM op Brightlands Chemelot Campus.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.