Wereldwijde belangstelling voor Maastrichts kweekvlees

Het door de Maastrichtse onderzoeker Mark Post ontwikkelde kweekvlees krijgt wereldwijd steeds meer aandacht. Zo was Mosa Meat, de startup van Post, onlangs een van de winnaars van de Academic Startup competition en kreeg daarmee een springplank richting Silicon Valley. Ook in het blad Forbes kreeg Mosa Meat een belangrijk podium dankzij support van oprichter en voormalig CEO van Microsoft Bill Gates.

Academic Startup Competition

De Academic Startup Competition is een initiatief van de Vereniging van Universiteiten (VSNU), de Netherlands Academy of Technology and Innovation (AcTI) en StartupDelta. In bijzijn van staatsecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, is Mosa Meat recent uitgeroepen tot één van de tien winnaars. Met deze verkiezing zetten de organisatoren valorisatie en academische startups vanuit de universiteiten internationaal in de spotlight. De winnaars mogen hun startups pitchen op de Global Entrepreneurship Summit (GES) en krijgen van het Ministerie van EZK een reis naar Silicon Valley aangeboden.

Baanbrekende technologie

Bill Gates roemde het Maastrichtse kweekvlees in het blad Forbes onlangs als één van de tien nieuwe baanbrekende technologieën die de wereld gaan veranderen. Gates beschouwt de introductie van de “koe-vrije hamburger” als belangrijke factor voor het terugdringen van de CO2 uitstoot via de vleesindustrie en wijst op de enorme positieve impact hiervan op de klimaatverandering.

Duurzaam alternatief voor vlees

De verwachting is dat Mosa Meat over 2,5 jaar hamburgers kan produceren tegen een acceptabele prijs die het interessant maakt voor de exclusievere restaurants. De ambitie van professor Post is om in het jaar 2050 de wereldwijde vleesconsumptie nagenoeg geheel vervangen te hebben door kunstmatig vervaardigd vlees. Dat is goed voor het dierenwelzijn, het milieu en onze gezondheid.